2.7

Artemisia

Artemisia är en ung kvinna som blir förvisad från ett nunnekloster för att hon har målat obscena tavlor. Hennes far tar hand om henne och utbildar henne som konstnär. Artemesia blir snart frustrerad över att samhället har åsikter om vad som är passsande för en kvinna att måla. Hon blir elev hos konstnären Agostino Tassi, som delar hennes passion för att måla utomhus. Deras relation övergår i romantik, och sedan våldtar Tassi henne.

Originaltitel Artemisia
Regissör Agnès Merlet
Manus Agnès Merlet, Christine Miller, Patrick Amos
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Miki Manojlovic, Michel Serrault, Luca Zingaretti, Emmanuelle Devos, Valentina Cervi

imhotep
2016-05-20
Ok som film men inte alls som porträtt, när vi vet vad som hände Artemisia och alla saker hon åstadkom i sitt liv känns den som tidigare nämnt minst sagt banal och inte riktigt ok..
Vertov
2010-04-14
Detta skulle kunna vara en otrolig film om en otrolig konstnär, men istället blir det en urvattnad kärlekshistoria. Varför väljer man göra en film om en sådan stark karaktär och lägga fokus på något så banalt? Se hellre Jarmans film om Caravaggio.