3.2

Arne Dahl: Europa blues

En ljum sommarnatt. Stillheten bryts när en judisk hjärnforskare hittas hängande i fötterna över en grav på Skogskyrkogården, i Stockholm. Utanför en flyktingförläggning i Vresta väntar samtidigt en bil med motorn igång. Några minuter senare har en lång och riskfylld flykt mot ett fjärran mål tagit sin början. Morgonen därpå gör en djurskötare en makaber upptäckt i järvhänget på Skansen och spåren börjar sakta ta form.

Originaltitel Arne Dahl: Europa blues
Alternativ titel Arne Dahl 5
Regissör Mattias Olsson (II), Niklas Ohlsson
Manus Cecilia Börjlind, Rolf Börjlind
Genre Action, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Shanti Roney, Irene Lindh, Claes Ljungmark, Malin Arvidsson, Magnus Samuelsson, Niklas Åkerfelt, Matias Varela, Vera Vitali, Frida Hallgren, Ida Engvoll, Naida Ragimova, Jan Mybrand, Venantino Venantini, Francesco De Vito, Leonard Terfelt, Bruno Bilotta, Karin Bergquist, Robin Keller, Mats Blomgren, Katarina Bothén, Anu Sinisalo, Pascal Andersson, Sanna Mari Patjas, Peter Prager, Harald Lönnbro, Max Lapitskij, Bisse Unger, Ebba Ribbing, Henrik Lundström, Thomas Hedengran, César Sarachu, Fredrik Ohlsson, Claes Hartelius

KyLLo
2021-10-03
Det jag tycker om med Arne Dahl är kombinationen av skådespelare och rollpersoner. Det skapar en dynamik i gruppen. Sedan framstår det som väldigt vanliga människor med mycket vilja och måttligt intellekt, inte hårda och tuffa superhjältar som schablonerna, vilket får Arne Dahl att sticka ut. Men som deckare är den i tunnaste laget och ofta är det lite si och så med action och spänning. Därför hamnar serien i mellanskiktet. I Europa blues blir det ändå lite action i slutet, så en svag trea.
dudson
2021-03-02
Synd att även Arne serien skulle fastna i tycka synd om facket. Och jävlar här snyftas det brutalt över dom flesta "grupperna" i samhället. Nej detta kändes falsk & förljuget rakt av/
HerrNenne
2016-04-26
Jag köper inte det här. Riktigt korkad.

2016-03-12
Den klart beste.
mammene
2015-08-19
Jag har haft någon slags hatkärlek till det här gänget, den här gången vägde det över åt det positiva hållet. Det är fortfarande väldigt krystade dialoger och jag förstår egentligen inte varför de inte kan föra en naturlig dialog, men själva historien var riktigt bra och polisarbetet väldigt intressant att följa, lite för många tillfälligheter kanske, men det kan jag leva med. Det har i alla fall utvecklats åt rätt håll.
StureStenhög
2015-08-17
Det här har blivit snäppet bättre för varje del, ganska intressant faktiskt, vet inte om jag har varit med om det så konsekvent någon gång tidigare. Mycket av det som var dåligt i föregångarna är dock fortfarande dåligt även här. Framför allt brister det i skådespeleri, karaktärer, och dialog, och som allra sämst är det när de ska skildra snutarnas sköna jargong, då är det mer än lovligt krystat. Men det här är den klart bästa historien så här långt, och när man under speltidens gång alltmer fokuserar på den, så blir det också bättre och bättre. Lite för mycket sammanträffande blir det förvisso igen, men nu ligger det på en nivå som jag iaf kan acceptera i den här genren, och de får ihop det hela riktigt bra till slut. Något som ändå är till den här seriens fördel är den långa speltiden, de gör att det finns mer tid till olika sidospår och att man kan skildra polisarbetet mer ingående. Så det blir faktiskt en svag trea denna gång, jag hade verkligen inte trott att de skulle kunna nå dit när jag såg den första
Zebulonm
2015-06-14
En bra film men alldeles för mycket kärleksdravel till höger o vänster. drar ner betyget ett snäpp....
Hypostas
2014-11-04
En av de bättre filmerna i serien.

2014-08-01
Utvecklar sig till en bra story och nog den näst bästa av dessa fem filmer. 6/10.
Ola_Schubert
2013-11-08
Tja, den kändes inte speciellt engagerande, jag kunde utan problem vänta en vecka med att se del två på DVD:n. Mycket kännes förutsägbart och vissa självklarheter måste naturligtvis uttalas typ: "så det kan röra sig om något symboliskt". Men slutet kändes betydligt bättre, av tre anledningar: Dels så blev inte den twist som jag trott utan en ännu bättre, dels så kopplas saker samman på ett läckert sätt, och sist, men inte minst, så fick man se lite action också. Så summan av kadermumman blir en trea åt det starkare hållet i alla fall.