3.5

Argo

Den 4 november 1979, när den iranska revolutionen pågår för fullt, stormar iransk militär USAs ambassad i Teheran och tar 52 amerikaner som gisslan. Mitt i kaoset lyckas sex amerikaner fly och gömma sig i kanadensiska ambassadörens hem. Med vetskapen om att det bara är en tidsfråga innan militären hittar och troligen avrättar dem så kommer CIA-specialisten Tony Mendez med en riskfylld plan för att föra dem oskadda ut ur Iran.

Originaltitel Argo
Regissör Ben Affleck
Manus Chris Terrio
Genre Drama, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Ben Affleck, Bryan Cranston, Alan Arkin, John Goodman, Victor Garber, Tate Donovan, Clea DuVall, Scoot McNairy, Rory Cochrane, Christopher Denham, Kerry Bishé, Kyle Chandler, Chris Messina, Zeljko Ivanek, Titus Welliver, Bob Gunton, Richard Kind

Skapad 2019-12-22 av hsimpson
Ben Afflecks Argo, som belönades med ”Bästa film” på Oscarsgalan, utspelar sig i USA och Iran under tidigt 1980-tal, och handlar om gisslandramat på och omkring den amerikanska ambassaden i Tehe...   Läs mer »

HerrNenne
2023-07-22
Stabil, kompetent film. Ger mig dock hjärtklappning då stämningen verkar lyckas vara ordentligt spänd och stressad i slutet.
Hengman
2021-05-08
En ganska medelmåttig och opersonlig spänningsfilm
Albion
2019-04-11
Överraskande välgjord och förstås spännande om den smått galna fritagningen 1980, en händelse som jag minns från min barndom men aldrig egentligen satt mig in i. Ben Affleck överraskar både som regissör och huvudrollsinnehavare. Betyget blir en 4;a
Bozze80
2017-02-26
Man sitter verkligen på nålar större delen av filmen, tidsandan fångas dessutom på ett lysande sätt. Bitvis nedtonad, bitvis högoktanig och bitvis komisk. Remarkabelt hur Afflecks karriär har vänt uppåt igen senaste åren, känns nu som en av de absolut mest intressanta regissören där ute!
Olof_Gronlund
2017-02-02
Trodde på en tråkig politisk film där man hyllade USA och klanka ner på Iran lite. Men man slapp faktiskt allt byråkratiskt och tråkigt prat och det var mer action i Iran man fick vara med om. Att den baseras på en verklig händelse gör den bättre. Otroligt spännande och spänningen ökade ju iom att man visste att det var ungefär så det gick till med. En 4 faktiskt, skildringen kändes genuin och det var spännande hela tiden.
Nalland
2016-12-23
Kan vara det att man personligen inte förstår vidden av denna tids händelse? Tur då att den inte är sen med att måla upp konfliktbilden ur båda länders synvinkel. Ändå saknas den riktiga glöden, den känns monoton och slentrian i sitt uttryck. Viktiga dialoger utan inlevelse vilket gör att den enbart missar att fästa sig, fokus tappas och den lämnar en nästan lite oberörd. Ser inte storheten i denna lovordade film.
RustyFilm
2016-12-07
Sex amerikanska ambassadtjänstemän har lyckats undkomma när ambassaden i Teheran stormades 1979. De gömmer sig på den kanadensiska ambassaden. Det är fritagningen av dessa sex som filmen handlar om. Det hela baseras på de verkliga händelserna i Iran -79. Flyktplanen som arrangeras är så galen och osannolik att man häpnar. Spännande film blir det hur som helst. Politisk dramathriller kan man väl kalla det
vonadel
2016-07-22
Japp, den var bra. Välgjord, fängslande och spännande. Affleck har koll! 7/10.
HansMoleman
2016-01-26
Spännande och Ben Affleck gör faktiskt en trovärdig roll. Stark trea/svag fyra.
Sunken25
2016-01-05
För mig är detta en bra film, vet att det finns olika läger kring denna men Ben Affleck är bra på att göra film. Bara scenerna med John Goodman gör att filmen är värd att titta på. Helheten är för mig en bra film värd att se om. 7.8/10