3.2

Apan

En körskolelärare vaknar upp blodig i ett badrum. Han beger sig till jobbet, men verkar väldigt stressad och frustrerad. Någonting tynger honom.

Originaltitel Apan
Alternativ titel The Ape
Regissör Jesper Ganslandt
Manus Jesper Ganslandt
Genre Drama, Thriller, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare Olle Sarri, Lena Carlsson, Samuel Haus, Anders Johannisson, Eva Rexed, Lennart Andersson, Thore Flygel, Niclas Gillis, Françoise Joyce, Sean Pietrulewicz

Skapad 2019-12-14 av weng-weng
Vi befinner oss i Sverige år 2009. En ensam och smått förvirrad man i trettioplusåldern iklädd jeans stapplar omkring i sin egen värld. Ibland är han i stan, ibland i skogen. Ibland sjunger en ...   Läs mer »

Skapad 2019-11-18 av frienatic
Kameran ligger så nära att vi nästan känner Olle Sarris pulsåder utvidga sig. Vi ser blod men vi vet inte vad som har hänt, vet Sarris karaktär? Stämningen är tät och tryckt på toaletten d...   Läs mer »

Tatty
2018-09-03
Va? Vad hände? Jag förstod inte? Så dålig film!!! Hjälp alltså! Ingenting hände liksom?! Den förtjänar ens inte betyg 1.
2018-04-16
Jäkligt skum film alltså!!
ToddDowney
2018-01-20
Vemodigt och ångestfyllt.
husberg
2015-11-13
Blytung euroångest i 2010-talets stor-Stockholm: Ringleden gestaltad som sjunde krets i Dantes inferno. Om denna typ av film producerades i större volymer så hade betyget förmodligen blivit en komparativ trea; men Apans unicitet (& därmed oförglömlighet) i det svenska filmlandskapet renderar en tveklös fyra.
Murvel48
2015-10-04
Bra spelat av Sarri men det blev rätt segt trots att filmen var kort.
Aven
2015-06-08
Fångar väl en viss stämning, men utöver det är filmen mest jobbigt pretentiös. Ofta är filmen kryptisk så till den grad att det blir fånigt.
paninaro
2015-02-03
Sjukt jobbig att se, men känns inte riktigt helgjuten. Lite osäker på betyget, men landar nog i en trea.
Borrman
2014-10-29
Jobbigt och ångestladdat. Värklighetstrogen och skrämmande.
LVX156
2013-09-01
Fantastisk film som borde passa alla som gillar Michael Hanekes mörkaste filmer. Kameraarbetet påminner om Haneke med långa, statiska tagningar där saker ofta sker utanför bild. Även sättet att skildra människors inre liv genom kroppsspråk istället för med ord känns som en influens från Haneke.
Poker-Mange
2013-07-28
Bra! Fångar tittaren. Olle Sarri är riktigt bra. Svag trea.