3.4

Medan åren går

Under ett års tid följer vi ett lyckligt engelskt par och deras förtvivlade släktingar och vänner. Humor, ilska och frustration blandas i detta starka drama vars akter särskiljs av de fyra årstiderna.

Originaltitel Another Year
Regissör Mike Leigh
Manus Mike Leigh
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Jim Broadbent, David Bradley (II), Lesley Manville, Ruth Sheen, Peter Wight, Philip Davis, Karina Fernandez, Oliver Maltman, Imelda Staunton, Martin Savage, Michele Austin

Skapad 2019-12-02 av TimBuckley
Visst kryper vemodet då och då in mellan raderna på dialogorkanen som regissör Mike Leigh inledningsvis presenterar oss med i denna film. Och visst kryper likaså känslorna fram och in i orden sj...   Läs mer »

Skapad 2019-11-22 av Samajra
Tom och Gerri är ett lyckligt och harmoniskt par som närmar sig pensionsåldern och ägnar sig åt att ta hand om sina växter på fritiden. De tar vara på livet och uppskattar att åtnjuta en god ...   Läs mer »

92axha10
2018-01-30
Det finns ingen handling här utan snarare en ögonblicksbild över ett gäng karaktärer. Man kan förmodligen relatera till någon utav dem här personerna och bara hänga med under deras år.
KillerPutte
2015-12-19
(rek.4) Ja, vad skulle det här vara bra för egentligen?
idaho1981
2015-07-25
Fantastiskt skådespeleri från samtliga, speciellt Lesley Manville. Fint berättad historia om människor som känns verkliga, ibland lite jobbigt verkliga (på ett bra sätt) vilket gör att man känner för dem och blir engagerad.
2015-01-05
Som så ofta så har Mike Leigh väldigt mycket klokt och intressant att berätta, men gör det sedan förbannat tråkigt. Ett intressant persongalleri och ett stabilt skådespel (även om jag emellanåt stördes väldigt av Manvilles överspel). Flera av scenerna/sekvenserna är väldigt bra (särskilt hela "vinterdelen" samt öppningssekvensen med den fantastiska Imelda Staunton (som dessvärre endast syntes till i filmens inledning)), men oftare var det jävligt gäspigt. (7-/15)
StureStenhög
2014-07-10
Ett berättargrepp som fungerar i en film behöver inte nödvändigtvis vara det lämpligaste i en annan, men just den här gången så uppskattade jag verkligen det något ostrukturerade upplägget. Här finns inget givet fokus eller några stora poänger som ska framföras, man kan nog nog t.o.m. säga att de två karaktärer som filmen i första hand följer faktiskt inte är de karaktärer som filmen i första hand handlar om. Det är nämligen de trasiga sidokaraktärerna som är filmens styrka, och trots att det inte är någon munter film (dock med en del lågmäld humor som verkligen funkar) så gillar jag att jag får släppas in i den här världen för en stund. En del karaktärer har dock en tendens att kännas lite karikatyriska och det för med sig att det spelas över lite i en del scener, men i vissa fall växer det fram en riktig människa efterhand när vi får komma under den karikatyriska ytan, och det kan det kanske finnas en poäng med. Men sonens flickvän växer tyvärr ingenting, hon är bland det mest irriterande jag har sett på film. Jag har funderat ganska mycket på filmen i efterhand, karaktärerna stannar faktiskt kvar, och det är inte helt givet hur man ska ställa sig till dem. Sånt finner jag väldigt intressant och jag övervägde att sätta en fyra, men det får bli en stark trea
fidelian
2014-06-21
är alla drama filmer så här sega och att det inte händer nått? Helt uttråkad av denna film
Snah
2014-04-20
Ännu ett år, ännu en film.
mammene
2014-01-22
Jag älskar det här lågmälda vardagliga, att bara kliva in i människors liv och följa med ett tag och sedan bara kliva av och anta att deras vardag fortsätter att lunka på med allt som hör livet till men egentligen inte är något märkvärdigt utåt sett. En mångfald av olika karaktärer blandas i en mix runt det stabila paret och sedan är det ju den brittiska miljön som jag är svag för. Jag hade gärna hängt med ett år till.
Gigi1943
2014-01-13
Men visst är det en trevlig film även om inledningen gav lite fel vinkling, sen satt man och väntade på en annan fortsättning, men okej, jag gillar ju dessa skådiar, sepciellt Lesley M, hon är SUVERÄN!
Zipper
2013-04-24
De första scenerna med Imelda Staunton var som ett slag i magen, och besvikelsen över att Mike Leigh helt släppte hennes karaktär gjorde mig också lite besviken över filmen som helhet. Snacka om att tappa bollen, liksom. För övrigt, fantastiskt naturliga skådespelarinsatser av samtliga - precis som alltid i Leighs filmer.