3.7

En runda till

En norsk filosof hävdar att människan är född med en blodalkoholnivå som är en halv promille för låg. Inspirerad av den här teorin kastar sig Martin och tre av hans vänner, som är gymnasielärare, in i ett experiment. De ser sina liv som en räcka av trivialiteter så det här projektet kan vara precis vad de behöver.

Originaltitel Druk
Alternativ titel Another Round
Regissör Thomas Vinterberg
Manus Thomas Vinterberg, Tobias Lindholm
Genre Drama, Komedi, 2020-talet
Skådespelare Mads Mikkelsen, Thomas Bo Larsen, Magnus Millang, Lars Ranthe, Maria Bonnevie, Helene Reingaard Neumann, Susse Wold, Magnus Sjørup, Silas Cornelius Van, Albert Rudbeck Lindhardt, Martin Greis-Rosenthal, Frederik Winther Rasmussen, Aksel Vedsegaard, Aya Grann, Gustav Sigurth Jeppesen, Freja Bella Lindahl, Mercedes Claro Schelin, Cassius Aasav Browning, Maria Ovi, Clara Phillipson

pzun
2021-09-18
Riktigt fin film , som i min mening verkligen handlar om att hitta livsgnistan igen efter ålderns stagnation
sparriskrigarn
2021-09-05
En helt okej film. Både tänkvärd och tragisk på sina sätt (jag har svårt att se något komiskt överhuvudtaget?), välspelad och välgjord. Däremot är den även ganska slätstruken och hade behövt mycket mer mörker för att göra något större intryck på mig. Oväntat lagom och tillrättalagd.
Menzing
2021-08-22
Förstod inte riktigt storheten med denna film.
Spook
2021-08-21
Riktigt bra och trovärdiga skådisar i denna film! Ska bli kul att se vad Dicaprio gör av detta sedan.
DYV
2021-07-23
Helt obegripligt hur denna vunnit Oscar 2021 för bästa utländska film. Kan visserligen vara jag som är konservativ, men att bygga en film med premissen att "Människan kontant bör ligga 0,5 promille" och en films som landar på 2 timmar är ohållbart att kunna levererar kvalité. Blir väldigt förutsägbart.
dr_Robert
2021-07-14
Min första film på bio efter 17 månaders Covid-avbrott. Bra film! Den sätter fingret på några obehagligheter knutna till medelåldern och håller sedan kvar trycket. Var det så här det blev? Var det detta vi drömde om? Filmen är på många sätt mycket dansk, vilket bidrar med viss cosmic relief. Goda skådespelarinsatser, även om Bonnevie är överraskande svag i sin lilla roll. Ändå saknas något för betyget fem. Ett par gånger tar Vinterberg också i för mycket.
bisam
2021-07-11
Det här är en film som verkligen berör. Jag vet inte om de tragiska händelserna i Vinterbergs eget liv präglat filmen eller kanske bara min bild av den, men "En runda till" är verkligen en känslomässig smocka. Den innehåller humor, livsglädje, sorg, ensamhet, dödsångest, livsleda, hopp. Vinterberg paketerar detta i en väldigt okomplicerad och nyfiken analys av vårt förhållningssätt till alkohol. Filmen är väldigt mycket, men det som består är särskilt tankarna kring döden och livets ovillkorliga förgänglighet som helt genomsyrar berättelsen.
StureStenhög
2021-07-02
Vad det än är som danskarna gör som har gjort dem så bra på att inte moralisera, så hoppas jag att de kan exportera det till hela världen. Den här filmen hittar en perfekt balans där man tar upp ett känsligt ämne helt utan pekpinnar, men också utan att blunda för verkligheten. Och när verkligheten slår till så känns den verkligen. Men mest uppskattar jag ändå att den så träffsäkert lyckas förmedla glädjen och kamratskapet i en riktigt bra fylla. Det är så sällan någon riktigt törs omfamna det på film, och jag tror nog aldrig det har gjorts bättre än här. Det är en väldigt rolig film, och det varvas med svärta på ett sätt som känns helt naturligt. Mads är otroligt bra, och hans fyllepolare också. De hittar helt rätt tonträff i sin återhållna galenskap. Slutscenen är dessutom smått fantastisk
mammene
2021-06-28
Ett svårt ämne kan tyckas, gränsen kan vara hårfin för styrning åt det ena eller andra hållet. Men det har man lyckats så bra med här, man förstår euforin, men också problemen som kan uppstå, ett val som inte alltid är lätt att hantera och hanteras olika i olika skeenden. Finns också plats för egna tolkningar, sedan har vi ju så otroligt bra skådespel, så naturligt äkta. Är som vanligt imponerad av danskarna.
Tonti
2021-06-17