BETYG
3.4
av 5
3.4
av 5
Anora

Ani är en ung uzbekisk-amerikansk stripteasedansös från Brighton Beach, en ryskspråkig enklav i New York. Hennes chef parar ihop henne med rysktalande klienter eftersom hon kan tala ryska. Efter att hon har träffat Vanja, sonen till en rysk oligark, börjar en romans spira. Deras relation hotas dock av Vanjas föräldrar.
Originaltitel | Anora |
Regissör | Sean Baker (II) |
Manus | Sean Baker (II) |
Genre | Drama, Komedi, 2020-talet |
Skådespelare | Mikey Madison, Mark Eydelshteyn, Yura Borisov, Aleksey Serebryakov, Darya Ekamasova, Ivy Wolk, Lindsey Normington, Karren Karagulian, Vache Tovmasyan, Alena Gurevich |
Betygsätt | Logga in eller bli medlem för att rösta |
Betygsantal | 118 |
Filmnummer | 148307 |
Recensioner
Filmen har inga recensioner ännu.Kommentarer
Det här är mest en svulstig vulgär film med en massa sjukt jobbiga människor som gapar och skriker i en evighet. Sedan kläs det in i någon form av feelgood-känsla och krystad humor som ska drapera in det i finrummet och visst har man lyckats då den både fått Oscars och Guldpalmen. Men jag vill ha mer finess än så här. Betyget blir en 2;a
Ytterligare en misärutforskande komedi från Baker, som även lätt nuddar frågan om sex som makt och -- för vissa -- enda medel och möjlighet. Den är kanske inte något Oscarsmaterial, och inte värd en Oscar för Mikey Madison heller även om hon är helt okej, men den är ändå åttahundrasjuttiotvå miljarder gånger bättre än "Everything everywhere all at once" så vad fan. Dessutom, om man kikar på listan över amerikanska filmer gjorda 2024, så inser man att denna nog var bland det bästa men det är mer av ett svaghetstecken från Hollywood. Filmen tappar enormt med tempo och poäng under "letandet", och man börjar nästan sympatisera mest med herr Gopnik (som spelas helt sublimt av Yura Borisov), och den lyckas inte riktigt komma upp i samma nivåer som först under sista delen. The Florida Project är mycket bättre än denna, med intressantare karaktärer och manus, men det räcker ändå lätt till en fyra. Baker visar för tredje gången i rad att det fortfarande går att göra bra film i Hollywood, i alla fall om man klarar av att både regissera och skriva manus.
En slags modern buskis, med humor utan hjärta. En värld skildras där alla rovför sig på alla. Sexarbete, våld och övergrepp relativiseras på ett sätt som är både meningslöst och provocerande. Det finns vissa poänger, men filmen omintetgör dem snabbt. Vissa scener är så disharmoniska att de skapar ett slags panik hos betraktaren, detta är den enda styrka som filmen överhuvudtaget har. Andra scener är på samma sätt genanta. Det finns nästan inga förmildrande omständigheter, detta är årets kalkon. En film så överskattad att det är över min fattningsförmåga.
Is this the best film from 2024? No, clearly not. I imagine that Sean Baker gets these awards largely due to his masterpiece Florida Project from 2017. But it's a film worth seeing. A bit too long, a rather thin story, but some laughs and pretty good acting keeps me interested. And it is far from a Pretty Woman-sequel, I was worried about that beforehand.
Högt tempo och ett naturligt skådespeleri som är hetsigt ungefär som "Good Times" fast utan att vara varken gangster eller en misärskildring även om den utspelar sig i liknande miljöer. Jag förstår regissörens strävan efter det autentiska men kaoset som verkligen är en frisk fläkt blir också lite ensidigt då detta är en lång film. Man kommer inte riktigt nära karaktärerna heller på grund av detta då detta även är motsatsen till en episk historia utan utspelar sig här och nu. Den är dock en frisk fläkt och långt från en film man förknippar med Oscar. På gott och ont. Betyget blir ändå högt.
Måste ändå säga att jag gillade den. En bra story i grunden, sen läggs lite kaos och komedi på och i slutet lämnar den åskådaren med lite känslor och tankar. Gillar också att det är en film utan massa stora kändisar, som gör att man kan relatera till storyn mer. En film som håller en kikandes hela tiden, inga onödiga sega dialoger och en film som utan problem hade kunnat ske på riktigt, inga onödiga effekter osv.
Härligt med samma författare som regissör och Baker har gjort en kandidat till titeln 2024 års bästa film. Efter intro-stunden ändras filmen helt till svart komedi, med riktigt rolig dialog. Välspelad rakt igenom, bra musik, noll boxtickarcasting (otroligt i dessa tider), naket, våld och så är det såklart härligt med ryska och armenska gangsters. Härlig bonus att de sistnämnda överraskar med hur de agerar, såg inte det komma. Bara den sista minuten som är oklar och svårköpt, inte ett fel fram till dess. True Romance, Eastern Promises och svarta 90-talskomedin Thursday dök upp i huvudet under tittningen.
Annorlunda skildring, vilket jag gillar, men så fruktansvärt överskattat. Den är på tok för lång, bitvis jobbigt skrikig, det finns inga karaktärer att egentligen bry sig om och det är varken direkt roligt eller intressant. Märkligt oberörd.
Jag ser inte riktigt det där mästerverket i Anora, men visst är det en bra, välgjord och egensinnig film. Skådespelet var starkt och den växte efterhand och blev mer stämningsfull. Kanske skulle den bara varit lite kortare? Möjligt att detta hade gjort filmen mer konventionell och ordinär, men jag tror också många tappar intresset under den första akten i tron om att det bara kommer att vara Pretty Woman med mer partajande och strippande. Det är först efter vändpunkten som filmen börjar blomma ut på allvar. Det blir både sorgset och dråpligt komiskt, och samspelet mellan alla i bilen är top notch! Kul med noll skådisar jag kände igen från något annat, speciellt när alla är så bra (eller jo, jag läste i efterhand att han från Kupé nr 6 var med, men det märkte jag inte då). Kanske är den allra sista biten också en smula utdragen men det känns också som ett sådant slut man alltid kommer att minnas. Som sagt ser jag inte riktigt det där rejäla storverket som filmen hyllats som, men visst är den riktigt bra ändå.
Jösses så överskattad. Den tog aldrig slut.