3.3

Anomalisa

En motivationstalare försöker hitta en väg bort från sin för närvarande alldeles för monotona existens.

Originaltitel Anomalisa
Regissör Duke Johnson, Charlie Kaufman
Manus Charlie Kaufman
Genre Drama, Komedi, Animerad, Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare David Thewlis (röst), Jennifer Jason Leigh (röst), Tom Noonan (röst)

Tonti
2021-06-14
En mörk värld onekligen. Effektivt skildrad mardrömsvision.
2018-07-22
Jag visste verkligen inte vad jag skulle vänta mig och efter att ha sett filmen så vet jag inte riktigt vad jag fick. Men det är ganska starkt och det känns fylligt på något sätt, rösterna är lite konstiga och allt suger in en i en ganska märklig och speciell stämning som funkar väldigt bra. Det träffar aldrig djupt nog för att verkligen lyfta sig men en väldigt stark trea är det. Kaufman är verkligen speciell på ett väldigt bra sätt.
2018-05-24
Kaufman håller alltid mitt intresse hela vägen, trots det var jag ändå länge lite tveksam till om jag kunde gilla det här fullt ut. Men allt faller verkligen på plats i slutändan, och Kaufman har lyckats skapa en film som känns väldigt träffsäker. Lite är det väl ett försvar av en tjurig vit medelålders man, vilket sannerligen känns otidsenligt, och det är alltid kul när någon vågar vara det. Dock propsar filmen aldrig på att vi måste gilla huvudpersonen, så det är möjligen mer korrekt att kalla det för en förklaring till varför han är som han är. Men som flera andra, så känner jag att det Kaufman vill säga kanske inte riktigt är tillräckligt för en hel film, och det märks i vissa partier. En ganska stark trea blir det iaf
2017-12-27
Grundstoryn kanske inte är så märkvärdig, men en annorlunda berättarstil. Småcharmig också.
Henkepedia
2017-12-27
Meh
G-man
2017-07-22
Uj, vilken jobbig rulle! Jag har verkligen noll förståelse för Michaels (huvudpersonens) beteende – antagligen för vi inte får veta så värst mycket om vad som har lett fram till att han har kommit på kant med tillvaron så till den milda grad. Samtidigt sitter man där med skämskudden och lever sig in och mår pyton helt i onödan. Fint animerad dock!
Johan2006
2017-06-26
Extremt intressant film. Har aldrig sett något liknande. Kaufman levererar en film nästan helt utan pekpinnar hur man ska tänka och tycka. Jag och flickvännen fick några intressanta samtal efterråt. Tydligaste signalen för mig är att man absolut inte vill hamna i livet där huvudpersonen har hamnat. Spännande sätt att skriva ett filmmanus. Det känns nästan mera som man sett en dokumentär, det åskadaren tänker är lika viktigt som det manusförfattaren skrivit. Skulle ändå vara intressant att höra Kaufman berätta hur han har tänkt. Extra plus för den mest realistiska sexscenen jag sett i filmhistorien.
lucius
2017-06-04
Når upp till en fyra på teknisk skicklighet och utförande. Tycker nog lite som haajen att man kunde gjort typ en halvtimmes novellfilm istället, men det kanske krävde en timmes lågmäld, näst intill "icke-handling" för att sätta åskådarna i rätt stadie av tristess inför den Kaufmanska skruven.
Oidipussy
2016-12-13
En riktig besvikelse faktiskt, snygg stop-motion men kände exakt noll för någon av karaktärerna eller historien.
lekke
2016-11-18
Lite besviken faktiskt. Känns som den tredje akten saknas. Men dockorna var jättefina.