Anne Franks dagbok

En miniserie i fem delar baserad på den världskända dagboken skriven av Anne Frank. Anne Franks familj och en till familj gömmer sig för nazisterna som samlar ihop judar och skickar iväg dem på koncentrationsläger.

Originaltitel The Diary of Anne Frank
Regissör Jon Jones
Manus Deborah Moggach
Genre Biografi, Mini-serie, Drama, Krig, 2000-tal
Skådespelare Kate Ashfield, Geoff Breton, Ron Cook, Tim Dantay, Roger Frost, Iain Glen, Tamsin Greig, Felicity Jones, Ellie Kendrick, Lesley Sharp

StureStenhög
2017-11-17
Det är inga större fel på den här, men det är lite för mycket standardproduktion över det hela, och den kan kännas lite banal, vilket ju inte direkt speglar den verkliga historien. Det som den dock lyckas väldigt bra med är att skapa en känsla för byggnaden och de olika utrymmen som den består av, och det skapas en intressant inblick i vardagslivet i huset. Men annars är det svårt att se att den tillför någonting när det trots allt finns bättre versioner därute. Stark tvåa ändå
silvertrain
2017-06-19
En gripande serie! I man blir så ledsen i slutet. Och sen att allt har hänt i verkligheten gör det ju bara mer tragiskt. Vilken hemsk tid det var när Nazityskland härjade! Fy för äcklet Hitler och alla hans vidriga Nazister!
KyLLo
2013-04-28
Den här versionen tycker jag inte om. Det känns som att den är moderniserad för att tilltala yngre målgrupper. Den är hurtig och spänningen är nästan helt borttagen. Man får ingen riktig känsla av att det pågår ett krig och är på allvar. Men musiken är fin i alla fall. Tvåa.