Anna Karenina

Filmatisering av Leo Tolstoys klassiker om den vackra men olyckliga Anna Karenina som lever utan större känslomässig gemenskap med sin man. När hon i furst Vronskijs gestalt möter den stora kärleken kan hon inte stå emot. För hans skull är hon redo att offra rykte, samhällsställning och till och med sin älskade lille son.

Originaltitel Anna Karenina
Alternativ titel Tolstoy's Anna Karenina
Regissör Julien Duvivier
Manus Jean Anouilh, Julien Duvivier, Guy Morgan
Genre 40-tal, Drama
Skådespelare Vivien Leigh, Ralph Richardson, Kieron Moore, Hugh Dempster, Mary Kerridge, Marie Lohr, Frank Tickle, Sally Ann Howes, Niall MacGinnis, Gino Cervi, Patrick Skipwith

MrsSmiths
2013-07-29
Är inte så särskilt förtjust i boken, trots att rysk litteratur hör till favoriterna. Tycker nästan bättre om de två filmatiseringar jag sett, konstigt nog.
goeran
2006-05-15
En något underskattat version av Anna Karenina. Vivien Leigh är inte alls dålig som Anna Karenina även om hon givetvis inte har samma utstrålning som "den gudomliga". Kieron Moore är inte särskilt lyckad som furst Vronskij men det var ju inte Fredric March heller i Clarence Browns version. Den som jag sett spela den rollen bäst är utan tvivel Vasili Lanovoy i Aleksandr Zarkhys version från 1967. Däremot är Ralph Richardson fullt godtagbar som Karenin; men ingenting går ju upp emot Basil Rathbone i den rollen. Sammanfattningsvis en mycket sevärd film som jag varmt kan rekommendera; men se Greta Garbos tolkning först om du inte har sett den.