2.9

Ängel

Stig Larssons debutfilm. Kim dyker oanmäld upp hos sin gamla vän Jon. När Jons flickvän och några av deras gemensamma bekanta kommer hem intrigerar Kim för att få Jons vänner mot honom och hans flickvän i säng. Berättelsen bryts av sekvenser där Stig Larsson själv och Kim super och håller en metadiskussion.

Originaltitel Ängel
Alternativ titel Angel
Regissör Stig Larsson
Manus Stig Larsson
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Leif Andrée, Kim Kuusisto, Stig Larsson, Sissela Kyle, Helena Bergström, Katarina Huldt, Nils Claesson, Peter Kneip, Simon Birnbaum

larox
2012-10-17
ojämn, lite intressant men dessvärre mycket obehaglig men det var omöjligt att sluta titta, väckte min nyfikenhet men också olust, vill inte se den igen! Typisk film rent tidsmässigt.
sirkurt
2012-06-09
Intressant och annorlunda, lite som en svensk Godardfilm men det är nog inget jag skulle vilja se igen. 3+.
henrikkraus
2007-09-29
bedrövlig kalkon av mannen som jag annars beundrar så
GeneralBussig
2007-02-12
Jag har hört rykten om att Kim Kuusisto som spelar huvudrollen i Ängel spelade in filmen när han hade permission från ett fängelsstraff för dråp. Kan detta stämma? Han har ju en mindre roll som rocker i Kaninmannen. Hur det än ligger till börjar Stig och Kims relation förvandlas till en Herzog/Kinski-relation i min fantasi.
danielhedman
2006-11-22
Jävligt bra! Berättarmässigt utmanande och brutala skildringar av människor.
thegoodold
2006-11-05
Delvis mycket bra, delvis mindre bra. Vågat är det i alla fall och välspelat till största del.

2005-07-29
Den här skulle jag gärna vilja se. Hur?