2.3

Andra sidan

Shirin har just flyttat till ett parhus utanför stan med sin sambo Fredrik och hans son, Lucas. När Fredrik är bortrest på jobb börjar märkliga ljud komma från husets andra, obebodda, del, och Lucas har från ingenstans fått en ny bästa vän...

Originaltitel Andra sidan
Alternativ titel The Other Side, The Evil Next Door
Regissör Tord Danielsson, Oscar Mellander
Manus Tord Danielsson, Oscar Mellander
Genre Thriller, Skräck, Mysterium, 2020-talet
Skådespelare Dilan Gwyn, Eddie Eriksson Dominguez, Linus Wahlgren, Troy James, Sander Falk, Karin Lithman, Henrik Norlén, Niklas Jarneheim, Janna Granström

Djason
2021-07-19
För att vara en film där man inte får någon bakgrundshistoria alls är denna svenska skräck bra även om man har sett liknande i utländska filmer flera gånger förut. Bygger på verkliga händelser står det, bygger nog på overkliga händelser skulle jag vilja säga.
PeterTheW
2021-07-02
Snygg men tom.
amam
2021-03-20
Stark etta. Klyschig, förutsägbar och snor friskt från andra bättre filmer.
ASSFACE
2021-03-19
Skrämmande och sevärd. 2+
ItalyErik
2021-03-14
Klyschorna staplas på varandra i denna svenska spökhusfilm. Men helt okay spänning. Funkar när man vill slå ihjäl en söndagskväll. Finns just nu på SVT Play.
2021-03-02
Här hade behövts mycket mer story. Istället går man all in på redan nu daterade jumpscares. Atmosfären och vissa scener får godkänt, men överlag ingen bra skräckis.
GrandMaster_E
2021-02-28
Gnisslande dörrar, läskiga barn, läskiga barn som ritar läskiga barn, jumpscares, mörka siluetter i bakgrunden, mystiska ljud ja...alla klyschor finns här och utnyttjas till max både till nackdel och fördel. Är ju egentligen fel att säga detta men "för en svensk skräck" så var detta både riktigt spännande, välgjort och effektivt.
Abigor
2021-02-28
Klart över förväntan. Tycker svensk skräck ofta blir ofrivillig komik, men inte denna. Underhållande hela vägen.
JD
2021-03-02
Att kritisera en skräckfilm för att man har sett allt i den förr är lika meningsfullt som att säga att man har hört en saga förr. Det är genomförandet som avgör filmens kvalitet. I den här håller foto, ljus, ljud, musik och skådespeleri av Dilan Gwyn och Eddie Eriksson Dominguez toppklass. Regin är mycket omsorgsfull om detaljer. Det blir en väl fungerande helhet. Fram till de sista scenerna då filmen förvisso tappar en del och man får känslan av ”var det bara det här”. Det är då man blir varse att bakgrundshistorien och karaktärerna hade behövt fördjupas. Men den som bara ser klyschor i den här filmen har missat det mycket fina hantverket.
2021-01-13
För att vara en svensk skräckis så är denna film klart godkänd.