3.4

And Breathe Normally

Några mil utanför Reykjavik ligger flygplatsen Keflavik. Här möter två kvinnor varandras blick genom en plexiglasskiva. Den ena kommer från Guinea-Bissau och mellanlandar på Island när hon med ett falskt pass försöker ta sig till sin familj i Kanada. Den andra är en ensamstående mamma som har vräkts från sin lägenhet och hoppas att provanställningen i passkontrollen ska ge henne förutsättningar att ta hand om sin son.

Originaltitel Andið eðlilega
Regissör Isold Uggadottir
Manus Isold Uggadottir
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Kristín Thóra Haraldsdóttir, Babetida Sadjo, Patrik Nökkvi Pétursson, Bragi Arnason, Sólveig Guðmundsdóttir, Jakob S Jonsson, Sveinn Geirsson, Helga Vala Helgadóttir, Thorsteinn Bachmann, Guðbjörg Thoroddsen, Gunnar Jónsson, Aladin Laaguid

KyLLo
2021-09-05
Det är som en nordisk film från 00-talet. Ett långsamt socialdrama som inte har något nytt att komma med. Jag har svårt att känna någon större sympati för personerna, mycket är förutsägbart och det brister något i trovärdighet. Det isländska vädret ger dock fin inramning.
mammene
2021-08-14
Isländsk miljö, med kargt väder och kortfattade dialoger, men bakom den karga ytan finns också mänsklighet som här växer fram och den lilla pojken hade nog det största hjärtat. Lite eländig socialrealism bjuds det på och ibland tyckte jag det var lite uppenbart vad som skulle hända, men övervägande var det ett sant nöje att se, så trean är stark.
myslas
2018-08-28
Fin isländsk socialrealism där de två huvvudrollsinnehavarna imponerar i sina roller. Man får blunda lite för de mindre trovärdiga delarna och slutet är långt ifrån lysande vilket gör att jag nästan sänker betyget ett snäpp men jag gillade väldigt mycket med filmen så det får bli en fyra ändå.
#54
2018-02-04
Visning 28 av 30 jag ser på Göteborg Film Festival. En mycket fin berättelse.