2.7

Amundsen

Historien om hur upptäcksresande Roald Amundsen blir den första personen på Sydpolen

Originaltitel Amundsen
Regissör Espen Sandberg
Manus Ravn Lanesskog
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Pål Sverre Hagen, Katherine Waterston, Christian Rubeck, Jonas Strand Gravli, Trond Espen Seim, Mads Sjøgård Pettersen, Ole Christoffer Ertvaag, Fridtjov Såheim, Ida Ursin-Holm, Ruby Dagnall, Geoffrey Kirkness, Ted Otis, Eirik Evjen

2022-12-06
En standardiserad biografifilm på många vis, och den blir lite träig ibland, men Amundsen är en intressant person att göra film på, och på det stora hela är det här kompetent och engagerande. Jag var lite tveksam till upplägget inledningsvis, men med tiden gick det upp för mig att det är ett ganska effektivt sätt att visa upp två olika sidor av Amundsen på. Det blir därför en, för den här typen av film, ovanligt balanserad bild av huvudpersonen vi får, och det lämnas upp till publiken hur man vill se på honom. Han är väl den sorts person som det verkligen är bra för världen att de finns, men som det kanske inte alltid är så lätt att ha nära sig. I övrigt lider filmen lite av det vanliga problemet att mycket ska hinnas betas av, och berättandet får gärna karaktären av stressade nedslag, men Amundsens besatthet av Nordpolen fungerar ändå bra som en röd tråd att bygga narrativet kring
2022-04-09
Har inte så stor koll på Amundsen, men här framställs han som en mycket osympatisk person, skydde inga medel för att ta sig fram, man kan säga att han var tävlingsinriktad. Men historia är det och det uppskattas, även att man ger en bild av människor runt honom, hur de blev påverkade. Stabil trea.
Murvel48
2020-05-03
Välgjord film men den segade ur så mycket att jag med viss tvekan sätter ett så högt betyg som en trea.
Murvel48
2020-05-01
HerrNenne
2020-01-04
Jag har upptäckt att jag gillar upptäckar-filmer, geografiska sällskap, kartor och vita fläckar. Så jag gillar det här. Första halvan åtminstone, som är väldigt bra med fint flyt. Sen segar det ner något otroligt. Stör mig också på att Amundsen här ser ut att spelas av Per Andersson så förväntar mig hela tiden hans bräkanden, hehe.
Danny_Boy
2019-07-27
Snygg och välspelad, men i övrigt en rätt tom film.
#54
2019-05-21
Standard biopic.
BenStiller
2019-05-15
En stark film om en märklig huvudperson där ärelystnad och längtan efter äventyr styr livet totalt. Fina rollprestationer och trovärdiga miljöer. Visst hade man kunna gå djupare in i bakgrund och motiv för filmens karaktärer, men vill man fördjupa sig finns böcker i ämnet. Jag ger den en 4:a!