Amistad

1839 gör 53 afrikanska slavar uppror och dödar de flesta i besättningen på slavskeppet Amistad. Men slavarna grips och ställs inför rätta i USA.

Originaltitel Amistad
Regissör Steven Spielberg
Manus David Franzoni
Genre Drama, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Matthew McConaughey, Djimon Hounsou, Morgan Freeman, Anthony Hopkins, Nigel Hawthorne, Pete Postlethwaite, David Paymer, Stellan Skarsgård, Chiwetel Ejiofor, Razaaq Adoti, Geno Silva, John Ortiz, Tomas Milian, Anna Paquin, Peter Firth, Xander Berkeley

Skapad 2019-12-21 av cineasten89
Det är verkligen ont om filmer om 1800 talet om hur slavarna fått utstå de vitas förtryck mot svarta. Amistad är verkligen en väldigt bra film som dock inte räcker till hela filmen, men som än...   Läs mer »

Andreas_
2023-07-08
Välgjort och väldigt bra drama av Steven Spielberg som denna gång tar upp det starka ämnet slaveri som pågick under 1800 talet som sedan ledde till det kända inbördeskriget i Amerika där Nord krigade mot Syd och denna film visar varför det kriget uppkom och Steven Spielberg är ju en mästare bakom kameran som får ut det bästa av sina skådespelare och lyckas verkligen skapa en dramatisk film även om den kan diskuteras i hur den exakta händelsen utspelade sig, det är en sann historia men enligt många insatta så är mycket såklart ändrat för den dramatiska effekten som behövs för att göra en film intressant, vilken den lyckas med, men det enda som egentligen drar ner betyget från en 5:a är scenerna i rättsalarna, Spielberg borde ha ha studerat mer rättgångsdraman för att göra dessa scener mer intressanta och dynamiska, har som sagt sett många mycket bättre filmer som utspelat sig i rättegångssalar men denna är inte en av dom bättre, men då har vi alla suveräna skådespelare som verkligen gör sina livs roller vid tillfälet och höjer betyget avsevärt, vi har Matthew McConaughey, Djimon Hounsou, Morgan Freeman, Anthony Hopkins, Nigel Hawthorne, Pete Postlethwaite, Stellan Skarsgård och Chiwetel Ejiofor i större och mindre roller och alla är suveräna som alltid egentligen men tycker alla kliver upp ett snäpp extra här och det kanske beror på regissören, detta var ju även filmen som tog upp Djimon Hounsou i finrummet i Hollywood där han verkligen får visa vad han kan, sen har vi dock även Anna Paquin i en väldigt liten och onödig roll egentligen, hon spelar Spaniens drottning och är med i typ två scener och har två rader i sitt manus, hade kunnat spelats av vem som helst egentligen, filmen kom ut 1997 och tydligen så var den inte så intressant vid tillfället då den inte gick så bra men hade nog gjort sig bättre om den kommit ut idag men däremot så håller filmen oerhört bra för att vara 26 år gammal idag och den är verkligen värd att se, önskar att jag sett den tidigare för det är en väldigt bra film även om historien är "kryddad" till max, så i det stora hela så är det en fantastiskt välgjord drama film som visar grymheten som pågick under "slavarnas tid" och innan Amerika gjorde upp i sitt inbördeskrig, betyget blir en mycket stark 4:a
2022-08-27
Det här kändes verkligen som en episk skildring av en tid i USA:s historia som man kanske inte är så stolt över. En gedigen skådespelarskara som lyfter mycket, sedan har man kanske både skojat och snyftat till det, men jag tycker att det skedde med finess. Två scener som satte sig extra hos mig är först en när en "slav" läser bibeln genom bilderna han ser, något att fundera över. Slutpläderingen som John Quincy Adams genom Anthony Hopkins suveräna gestaltning genomför är ett tal som sätter sig, så mycket klokskap som det förmedlar. Att få ihop oavhängighetsförklaringen med slaveri kan tyckas vara en omöjlighet i teorin. Vet inte hur nära sanning denna historia ligger, får kanske släppa det och bara begrunda vad jag sett, en stark trea blir det i alla fall.
darkmist82
2022-05-12
Spielberg har inte lyckats göra en ända film som har gjort mig besviken. Visst, ett fåtal filmer har inte nått upp till samma kvalitet som de flesta av hans filmer men jag kan inte komma på en enda film som jag skulle vilja säga något riktigt dåligt om. Amistad tillhör en av Spielbergs mest bortglömda, vilket är både förståeligt men samtidigt synd, då filmen tar upp ett av Spielbergs starkare ämnen om slaveri. Även om filmen mestadels kretsar kring befrielsen av slavarna så får vi en bra lärdom om hur viktigt det var att avskaffa slaveriet. Skådespelarna berör verkligen, vilket för filmen framåt. Även musiken bygger upp filmen och handlingen känns aldrig för lång. Även om jag medger att Amistad är långt ifrån Spielbergs bästa så är den ändå känslosam och en film som de flesta borde ta del av. Filmen är den enda som jag haft svårt att sätta ett rättvist betyg men den känslosamma temat sätter till slut mitt slutbetyg för denna känslosamma film.
2020-08-10
Djimon Hounsous scener är fullkomligt lysande och lovar en rejäl fyra i betyg. Dessvärre samsas dessa bitar med ett ganska mycket mer standardiserat drama där Matthew McConaughey och Anthony Hopkins utan att alls nå samma beröringspunkter. Hopkins fick till och med en oscarnominering, ett grepp som kändes igen några år senare när DiCaprio blev nominerad för bästa manliga huvudroll för Blood Diamond och Hounsou, som är filmens huvudperson, fick nöja sig med en birolls-nominering. Nåväl, filmen pendlar alltså mellan trean och fyran, och det hela landar alltså i hur många scener som sker på skeppet och hur många som sker i rättssalen och omkring den. Eftersom de senare är flest landar betyget således kort och gott på en trea. Tack för mig!
92axha10
2017-10-24
Intressant historielektion men väldigt amerikaniserat till den grad av absurditet. Sen är den en aning för lång.
best_jeppe
2017-08-23
Intressant film överlag som även fast vi vet att slaveri är avskyvärt påminner om vilka avskyvärda handlingar västvärlden har begått mot resten av världen. Bra skådespeleri av de flesta och engagerande men bitvis lite seg vilket drar ned betyget. En stark 3a dock.
Howler19
2017-05-28
Bra och medryckande film med hjärtat på rätt ställe, men den är historiskt inkorrekt till den grad att det blir lite irriterande.
widez
2017-05-27
Bra film! Gripande berättelse och bra skådespel. Den blir lite seg mot slutet dock.
Tatty
2017-03-12
En riktig stark 3a till denna starka och starka filmen. Bra än vad jag hade förväntat mig.
RustyFilm
2016-12-09
Filmen är baserad på en sann och intressant historia om hur tillfångatagna slavar från Afrika gör myteri. Det här är en mycket gripande historia. Sättet den berättas på känns dock något ”segt”. Man får se det här som ytterligare ett bevis på hur grymma och vidriga varelser vi människor är och har varit.