3.2

American Hustle

Den briljante svindlaren Irving Rosenfeld tvingas tillsammans med sin medbrottsling och älskarinna Sydney Prosser samarbeta med en FBI-agent för att avslöja andra bedragare, gangstrar och politiker.

Originaltitel American Hustle
Regissör David O Russell
Manus David O Russell, Eric Singer
Genre Drama, Kriminalare, 2010-tal
Skådespelare Christian Bale, Bradley Cooper, Amy Adams, Jeremy Renner, Jennifer Lawrence, Louis CK, Jack Huston, Michael Peña, Shea Whigham, Alessandro Nivola, Elisabeth Röhm, Paul Herman, Saïd Taghmaoui, Matthew Russell, Thomas Matthews, Adrian Martinez, Anthony Zerbe, Colleen Camp, Steve Gagliastro, Christopher Tarjan

Skapad 2019-12-21 av Mat1az
David O. Russel levererar ett 70-tals osande svindeldrama med stabila skådespelarinsatser, nominerad till tio Oscars (fick ingen). Trots bra insatser från skådespelarna känns det dock som att film...   Läs mer »

Skapad 2019-12-10 av saggesaliv
American Hustle är filmen som är delvis baserad på ABSCAM: en operation av FBI under 70-talet som drog ner sex kongressmän för att ha tagit mutor. Först måste jag säga, jag hade inga som hels...   Läs mer »

Skapad 2019-11-10 av marieherdensjo
Irving Rosenfeld (Christian Bale) tittar sig i spegeln och kammar omsorgsfullt över sin flint i inledningsscenen till American Hustle. Precis som han mycket noggrant döljer de kala fläckarna på si...   Läs mer »

wasteoftime
2016-12-23
Det finns mycket som skulle kunna vara bra här, men det känns så väldigt avslaget. Det saknas nerv. Det är liksom välgjort, men jag kan inte känna någon spänning, jag vet inte om det är narrativet som gör det, eller vad, men ja, som mat utan salt, läsk utan kolsyra, eller ett däck utan luft, helt enkelt. Absolut inte dåligt, men fanken inte bra heller. 0,0 får den ändå, mest för att den är såpass välgjord.
RustyFilm
2016-12-09
En film om bedragare. Det utspelar sig i USA i slutet av 70-talet. Manuset är ganska så klent men urringningarna är justa. Personteckningarna känns mycket överdrivna och många scener verkar vara mer för skådespelarnas skull i stället för att driva handlingen. ”Delar har faktiskt hänt” (står det lite kryptiskt, på omslaget) Soundtracket är i alla fall bra.
simpa
2016-10-14
Maklig takt men spännande. En väv i princip utan dåliga stunder. Svag 4:a
Murvel48
2016-08-24
Rätt tunn story men lysande regi och skådespeleri. Som en bra Woody Allen- film.
Namellak
2016-05-28
Jag hade höga förväntningar efter att ha läst mycket beröm om 'American Hustle'. Bra skådespelare och delvis verklighetsbaserad intressant intrig. Tyvärr kändes rollsättningen, manuset och regin helt fel för mig. Tidstypiska kläder, miljöer, musik och atmosfär, visst. Men handlingen var rörig och karaktärerna kändes oengagerande. Dessutom spelade Bale och Cooper och komikern Louis CK över så grovt, att jag större delen av filmen trodde att jag såg en misslyckad komedi istället för en drama/kriminalare. Slutet var lite småfyndigt, men i övrigt kalkonvarning.
tvamvarg
2016-05-25
Irving är skön, och filmen har en go stämning rätt igenom. Gillar!
martintf
2016-02-20
Det var så bra regi och skådespeleri. Jag trodde de skulle vara en icke sevärd film.
Supernaut
2016-01-24
Långt från David O Russel's starkaste filmer men räddas ändå upp till en fyra av mycket starka skådespelarinsatser och enorm charm från alla som syns på duken.
2016-01-12
David O. Russel försöker sig på en otroligt Scorsese-inspirerad historia som dock saknar inspirationskällans fingertoppskänsla. Filmen är lite trög och det är något frustrerande över hur oorganiserad och ogenomtänkt hela planen i filmen är. Tycker inte riktigt Amy Adams funkar, men annars är det mest bra skådespeleri, men tempot hade helt klart kunnat vara högre. Det tog sig efterhand, och som som helhet en godkänd film, men inte mycket mer.
Sunken25
2016-01-05
Lite besviken ändå, trodde på mer. Bitvis väldigt underhållande, men kunde dragit på lite mer. Casten är ju helt briljant så synd att manuset inte höll samma nivå. Fortfarande en film värd att se. 6.9/10