2.8

Amanda

Efter att hans syster blivit brutalt mördad, tvingas David ta hand om sin 7-åriga systerdotter Amanda.

Originaltitel Amanda
Regissör Mikhaël Hers
Manus Mikhaël Hers, Maud Ameline
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Vincent Lacoste, Isaure Multrier, Stacy Martin, Ophélia Kolb, Marianne Basler, Jonathan Cohen, Nabiha Akkari, Greta Scacchi, Bakary Sangaré, Claire Tran, Elli Medeiros, Zoé Bruneau, Lily Bensliman, Raphaël Thiéry, Leah Lapiower

Albion
2022-12-05
En varm film som är lätt att ta till sig och att tycka om. Barnrollen är fint porträtterad liksom den sympatiske Vincent Lacoste som nyligen sågs i Assayas lysande tv-serie Irma Vep Betyget blir 4
mammene
2022-11-20
Visar så bra på hur livet rullar på, man fixar för att vardagen ska gå ihop och så händer något som omkullkastar allt. Mycket här är hur var och en försöker hitta tillbaka till en någotsånär normal tillvaro, men med vetskapen om att det aldrig riktigt kan bli det. Det som är så bra här är att man inte grottar ner sig i katastrofen och ej heller blir sentimentala, det gör att det känns så realistiskt. Den lilla Amanda som spelas otroligt naturligt av Isaure Multrier går ju inte att värja sig mot, varje steg hon går igenom är smärtsamt och när hon inser faktum gör det verkligen ont, samtidigt som det är där vändningen inträder. Allt så bra gjort.
StureStenhög
2021-11-13
En sympatisk liten film, trots dess tragiska utgångspunkt. Den är väldigt fokuserad på ett sätt som jag tycker blir intressant. Allt handlar om den här lilla familjeenheten och hur de försöker leva sina liv bäst de kan. Man kan verkligen känns med dem i deras sorg, och den vanmakt som uppstår när allt omkullkastas är övertygande skildrad och lätt att sätta sig in i. David är en karaktär som inte verkar reflektera så mycket kring vad som sker utanför hans egen tillvaro, inte ens när omvärlden påverkar honom på det mest dramatiska vis verkar han höja blicken nämnvärt. Jag finner det lite intressant, och det är nog vanligare än vad filmvärlden och vår politiserade tid ger sken av. Filmens tar sig dessutom tid att stanna till vid detaljer som får karaktärerna att kännas realistiska, men det finns också en hafsighet i vissa aspekter som håller den tillbaka lite