2.7

Ensam i Berlin

Berlin, 1940. Arbetarklassparet Otto och Anna Quangel får nyheten om att deras son har stupat på slagfältet och bestämmer sig för att stå emot den nazistiska regimen på deras alldeles egna sätt.

Originaltitel Alone in Berlin
Alternativ titel Jeder stirbt für sich allein, Seul dans Berlin
Regissör Vincent Perez
Manus Vincent Perez, Achim von Borries, Bettine von Borries
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Emma Thompson, Daniel Brühl, Brendan Gleeson, Mikael Persbrandt, Katharina Schüttler, Louis Hofmann, Jacob Matschenz, Godehard Giese, Lars Rudolph, Uwe Preuss, Joshua Grothe, Joachim Bissmeier, Holger Handtke, Rainer Reiners, Hildegard Schroedter
Filmnummer 120104

Murvel48
2022-01-11
Lite småtråkig men sista kvarten höjer det till en stark tvåa. Med tanke på att alla skådisar utom tre var tyskar hade det varit bättre att ta steget fullt ut och talat tyska i stället för den brutna engelskan.
HerrNenne
2020-10-15
RÄtt tråkig. Persbrandt är rolig. Är det bara för oss svenskar som han låter så roligt varje gång han pratar på engelska, eller märker internationallien också av det?
2019-10-21
På ytan inte så dramatisk, men inom de drabbade hände det saker. Visade hur man kan vända sorg till kamp och hur tiden och situationen gjorde att man inte visste vem man kunde lita på, än en själv. Tyckte om att man inte gottade sig i våldet, man förstod ändå allvaret. Har tänkt läsa boken och den känslan stärktes. Måste också berömma de två huvudrollsinnehavarna som var som gjorda för uppgiften.
2019-06-17
Som andra har konstaterat griper den inte tag. Men en klar tvåa.
knutsson
2019-04-11
Inte värdelös men tyvärr platt och oengagerande - de borde ha gjort en tv-serie istället för en långfilm, då hade de kunnat ta sig den tid som behövdes för att kunna gestalta Falladas bok rättvist. Precis som Tinker tailor... som film inte på långa vägar kunde mäta sig med tv-serien
idaho1981
2018-05-06
Fint och välspelat. Dock griper den inte riktigt tag så mycket som man trodde med tanke på ämnet. Men en klar trea.
erosagape
2017-03-25
Engagerade inte trots ämnet och jag faller sällan för "baserad på verklig händelse"-filmer.
Spidde
2017-01-27
Filmen bygger på boken med samma namn av Hans Fallada. Boken är ett mästerverk, som bjuder på intressanta nyanser och många olika perspektiv. Filmen är däremot väldigt platt. Självklart har man behövt skala borta bokens många sidospår men vad som är kvar känns totalt ospännande. Jag tycker man hade kunnat låta någon intressant tysk regissör få göra filmen istället med tyska skådespelare, istället för att som nu köra med britter som pratar engelska med fejkad tysk brytning. Många aspekter av filmen känns omoderna och oinspirerade, ungefär som en film gjord för klassrum. Falladas bok innehöll betydligt fler dimensioner.
Dream
2017-01-25
Kul att se en film om hur en vanlig arbetar Tysk familj kunde ha det i Berlin i kamp mot rättvisan under andra världskriget i en tid då motståndare helst ska tystas, inte alltid man får se den typen av skildringar nuförtiden då filmerna oftast brukar fokusera på jude utrotningen istället, men just den här historien kunde gjorts mer spännande, det här känns väldigt mellanmjölk och tråkigt. Mikael Persbrandt bör nog försöka hitta mer intressanta roller i fortsättningen annars blir den internationella skådis karriären kort tyvärr.
BerraS
2016-11-02
Mörk men viktig film om civilcourage. Av naturliga skäl en parallell till "Sophie Scholl - De sista dagarna". Starkt agerande, särskilt av Emma Thompson. Flera kända ansikten, t ex Micke Persbrandt i en mindre roll. Deprimerande på många plan, bild och miljö tidstypiskt mörk. Och temat mörkt. Men ändå viktig och tankeväckande. Klarar tyvärr inte en fyra.