2.6

Almost Friends

Vännerna Dennis och Rene i kanadensiska Québec var småtjuvar när Dennis åkte fast. Nu är Dennis villkorligt frigiven och ska börja leva ett hederligt liv. Men stämpeln som kriminell är svår att bli av med och han möts av chockerande nyheter. Frun uppvaktas av Rene och hon vill inte ens låta honom träffa sin egen dotter. Mitt i allt ska Dennis och Rene arbeta tillsammans och tjäna pengar som seriösa julgransförsäljare i New York.

Originaltitel All Is Bright
Regissör Phil Morrison
Manus Melissa James Gibson
Genre Drama, Komedi, 2010-tal
Skådespelare Paul Rudd, Paul Giamatti, Sally Hawkins, Peter Hermann, Michael Drayer, Halley Feiffer, Amy Landecker, Curtiss Cook, Nikki M James, Morgan Spector, Colman Domingo

2016-07-29
En julfilm som inte är smörig och sockersöt. Tvärtom är den i grunden tragisk och absurd. Jag tycker om berättarstilen. En enkel grundstory, men det händer småsaker nästan hela tiden och dyker upp en del överraskningar. Ett tips är att lägga märke till detaljer. Trots att problemen hopar sig är det gott om humor. Udda biroller och många lustiga repliker. Däremot är den inte sympatisk och budskapet går att ifrågasätta. Den kunde varit mer balanserad. Känns för överdriven och för mycket elände. Annars fint regisserad och jag gillar att den inte följer någon utstakad väg. En svag trea.
2016-06-06
Deppig & seg historia. Melankolin flödar.
AlbinWesley
2016-01-12
Jovisst, tyckte denna var fin, ganska udda. Båda Paularna är suveräna i sina roller, kul att se Rudd i en för honom ganska ovanlig roll. Det duger så!
HerrNenne
2015-12-23
Det finns en hel del lovande i det men tar inte tillvara till det och slutet och allt runt det är inget vidare alls faktiskt. Inte mycket till komedi, det här är mest drama.
lottes
2015-08-03
Sally Hawkins gör en riktigt bra kvinnlig huvudroll och Giametti är riktigt bra.
2015-04-19
Drama med humoristiska inslag skulle jag kalla den. Jag är ingen fan av Giamattia men ÄLSKAR Rudd men här är det faktiskt Giamatti som briljerar och är mest sympatisk. Slutet är väldigt juligt och lyfter filmen till en trea.
AjaxSwan
2014-11-05
Komedi är väl att ta i, ett stort Drama bör sättas framför. Välspelad, dyster historia som inte riktigt fängslar mig. 3:a (5/10)

2014-01-10
Överlag inte speciellt rolig. Lågmäld film med lövtunn story. En film som inte gav mig så mycket. 3/10.
LXMBRG
2014-01-08
Som någon skrev – bästa julfilmen sedan Bad Santa. Bra, svart komedi. Och det är ju svårt att inte gilla Giamatti.
WinDrop
2014-01-03
Fick inte mig att känna något engagemang.