2.7

Almost a woman

1961 flyttar Esmeralda " Negi" Santiago till New York från landsbygden i Puerto Rico, tillsammans med sin mamma och sex syskon. Anledningen att de flyttar är att "Negis" bror är sjuk och de hoppas att läkarna i New York kan hjälpa honom. Den trettonåriga Negi är äldst av syskonen och tvingas axla rollen som tolk åt sin mor eftersom hon är den som bäst behärskar engelska språket. Utöver att hjälpa sin mor upplever Negi de vanliga tonårsproblemen och är besatt av tanken att ta sig ur fattigdomen som hon levt i hela sitt liv.

Originaltitel Almost a woman
Regissör Betty Kaplan
Manus Esmeralda Santiago
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Wanda De Jesús, Ana Maria Lagasa, Miriam Colon, Cliff De Young, Alexis Cruz, Diane Salinger, Francesco Quinn, Anne De Salvo

Kalvhult
2007-10-08
Fint budskap möjligvis, men de försöker klämma in för mycket i filmen. Vore bättre om de fokuserat på Nergi och moderns relation istället för att det ska komma händelse på händelse. Det är inget flyt i filmen, under hela filmen hoppar de fram flera år i tiden. Händelserna hinner inte börja förrän de i nästa scen ska avslutas. Mycket lämnas åt fantasin då man får gissa sig till många delar av handlingen. Blir dock lite rörd emellanåt, men kan bero på att jag är en liten snyftare^^