3.7

Allt om min pappa

11-årige Tommaso lever tillsammans med sin far Renato och sin äldre syster Viola. Sedan modern, Stefania, lämnat dem försöker Renato med all kraft hålla samman familjen, för att återfå någon slags balans i vardagen. Men lika plötsligt som hon försvann dyker Stefania en dag upp, och allt raseras igen. Renato, som slutat våga hoppas, låter henne stanna för barnens skull. Men problem uppstår och Renatos krafter börjar sina, och hans sorg och maktlöshet slår oundvikligt mot barnen. Allt om min pappa är en gripande film om barnens utsatthet i de vuxnas kamp för ett drägligt liv.

Originaltitel Anche libero va bene
Alternativ titel Along the Ridge
Regissör Kim Rossi Stuart
Manus Kim Rossi Stuart, Linda Ferri, Francesco Giammusso, Federico Starnone
Genre 2000-tal, Drama
Skådespelare Barbora Bobulova, Stefano Busirivici, Alberto Mangiante, Alessandro Morace, Marta Nobili, Tommaso Ragno, Kim Rossi Stuart

2011-06-10
Ett mycket välspelat drama som lyckas bra med att ge en vardagsrealistisk inblick i den här familjens smått miserabla liv. Mest uppseendeväckande är det att barnskådespelarna för ovanlighetens skull känns väldigt naturliga i sina roller. Lill-killens uppväxtförhållande är så hopplösa att det är svårt att inte känna lite med honom. Mycket mer än så blir det dock inte, och i slutändan försvinner den i mängden av liknade filmer
2011-06-05
Jag drogs in i filmen och trivdes där, trots den gapiga pappan och osäkra mamman. Barnen kom i kläm som det kan bli när vuxna inte fixar vardagen, de försöker anpassa sig. Och det var just barnen som fängslade mig och då allra helst Tommaso som det kändes som om filmen kretsade kring, i hans blick fanns så mycket och han spelade utmärkt för att vara så liten.
OffTheGround
2010-02-23
Stark, trots att det är skrikande italienare. Utmärkt skådespeleri.
argskåning
2007-05-03
en värdelös remake på allt om min mamma. skräp.
belle87
2007-04-22
Så sann!!! Är så trött på föräldrar som aldrig kan skydda sina barn utan lå¨ter dem ta del av allt ansvar. Jättebra skådespel. Stort minus för översättningen bara liksom allt om min pappa va???
cliffrocker
2007-04-17
Mycket bra! Man känner verkligen med Tomasso. Pappan spelas av Kim Rossi Stuart som även regisserat filmen. Kan varmt rekommendera den.
Kirikou
2007-04-11
Alla dessa skrikande italienare!