Yesterday

En kämpande musiker inser att han är den enda personen på jorden som kan komma ihåg The Beatles.

Originaltitel Yesterday
Regissör Danny Boyle
Manus Richard Curtis
Genre Komedi, Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Himesh Patel, Lily James, Sophia Di Martino, Ellise Chappell, Meera Syal, Harry Michell, Vincent Franklin, Joel Fry, Michael Kiwanuka, Karma Sood, Gus Brown, Sanjeev Bhaskar, Karl Theobald, Alexander Arnold, Ed Sheeran, Kate McKinnon, Camilla Rutherford

2024-01-12
Nop! Har svårt för komedifilmer i största allmänhet! Självklar finns det undantag! Kärlekskomedier är den allra värsta sorten, Så NEJ!!!
2024-01-02
Att filmen är uppbyggd som en typisk romantisk komedi gör den ju tyvärr ganska förutsägbar men annars var den över förväntan och jag kan tänka mig att se den fler gånger.
BarryHero
2022-08-29
Riktigt kul koncept, men som helhet känns det inte riktigt som man utnyttjar dess fulla potential. Det är för mycket fokus på kärlekshistorien mellan huvudpersonerna som inte är särskilt intressant. Läste att filmen skulle ha varit betydligt mörkare till en början, men att sen Richard Curtis kom in och gjorde den mer lättsam. Hade kanske passat en mörkare ton.
2021-07-05
Den underförstådda dealen jag alltid gör med en sådan här film är att jag accepterar grundpremissen hur osannolik och ologisk den än må vara, men jag vill i gengäld att karaktärerna ska bete sig på ett sätt som det känns rimligt att de skulle kunna göra ifall det där osannolika faktiskt inträffade. Redan där tappar den här filmen mig, för huvudpersonen beter sig inte det minsta trovärdigt under omständigheterna och accepterar det som sker ungefär som om det vore att vinna på triss. Annars är det en småkul idé som filmen dock tyvärr väljer att inte göra så mycket med. Hade den varit dramatiskt annorlunda ifall den bara hade handlat om en kille som slog igenom över en natt med låtar som han faktiskt hade skrivit själv? Det finns ju massor man hade kunnat utforska här kring hur en värld utan Beatles skulle kunna se ut, mycket man skulle kunna skämta om. Man skulle också kunna utforska hur Beatles musik faktiskt skulle tas emot ifall den kom idag. Är det verkligen självklart att den skulle bli samma succé? Men nej, istället lägger filmen nästan allt fokus på en otroligt slätstruken kärlekshistoria med ett kärlekspar som skapar problem för sig själva som inte finns där. Allt kryddat med lite trött humor. I slutet blir det dessutom en enda stor moralkaka av alltihop. Det kändes extra onödigt denna gång och det ironiska är att det huvudpersonen gör i slutet som ska få honom att framstå som sympatisk är det mest osympatiska han gör i hela filmen. Visst, det är harmlöst, musiken är bra, och Lily James är sevärd, men manuset tycks vara skrivet i sömnen och Beatles-grejen framstår bara som en gimmick som ska göra det lättare att sälja in eländet
quelnightmare
2021-06-14
Danny Boyles Yesterday är en rolig, magisk kärlekshistoria om The Beatles, berättad genom att låtsas att de aldrig funnits. Danny Boyle och Richard Curtis: tillsammans ... äntligen?
2021-04-19
En film att bara sjunka in i, njuta av musiken och skådespelet och den lättsamma humorn. En film att bli glad åt. Hur som helst en rolig ide.
Albion
2021-02-26
Beatles musik lyfter detta och är förstås filmens egentliga huvudroll. Charmigt berättat och håller finfint i åtminstone drygt halva filmen för att missa att kugga i hela vägen igenom avslutningen. Det blir en klar 4;a från mig och mycket är den charmiga presentationen av Beatlesmusikens förtjänst. 24/2
hsimpson
2021-02-20
Mycket trams också, men underhållande feelgood med helt okej avslutning.
svältaren
2021-02-16
Rolig premiss och ganska underhållande ett tag, men istället för att utveckla grundhistorien har man låtit en konventionell kärlekshistoria ta över. Den här filmen borde vara långt mer psykedelisk och intressant än den är. Den borde ha tagit fler vändningar och väckt fler tankar och fantasier.
Baad3r
2021-02-13
Feelgood film som i alla fall jag vill se mer än en gång!