2.6

Alice i Spegellandet

När Alice återvänder från Underlandet tror alla att hon är galen och hon måste fly omvärldens omsorg genom sjukhusfönstret. En spegel blir hennes dörr tillbaka till Underlandet, men när hon kommer dit har allt förändrats. Hattmakaren är i fara, Hjärter Dam hotar att återta tronen och Tiden vill frysa världen till ett fruset ödelandskap. Alice enda chans är att finna det magiska föremål som kan stoppa Tiden från att stoppa tiden.

Originaltitel Alice Through the Looking Glass
Alternativ titel Alice in Wonderland 2
Regissör James Bobin
Manus Linda Woolverton
Genre Familjefilm, Äventyr, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Sacha Baron Cohen, Rhys Ifans, Matt Lucas, Lindsay Duncan, Leo Bill, Geraldine James, Andrew Scott, Richard Armitage, Ed Speleers, Alan Rickman (röst), Timothy Spall (röst)

TimBuckley
2023-01-12
Visuellt lika snygg som den första och samma karaktärer en runda till. Egentligen finns inte så mycket mer till ekvationen än det. Berättelsen är lite svagare än första, även om den till sist lyckas bli en fin liten sak.
2019-11-10
Så jäkla sämst...
karlmats
2018-11-27
Det är alltså samma person som har skrivit manuset till den här som till första filmen? Det kunde man inte tro för när jag såg den var jag ganska säker på att det var en mellanstadieelev utan någon som helst tidigare erfarenhet av storytelling som låg bakom den. Tim Burton är inte kvar längre, hans ersättare, som passande nog tydligen gjort ett par filmer om mupparna innan, har tagit hans färgpalett men lyckades inte sno med sig hans talang. Frågan är hur man lyckades få med hela den imponerande casten från förra filmen till det här eländet? Antingen fanns det nakenbilder eller så var det usla kontrakt de satt fast i hela bunten. Depp ser mest oengagerad ut men det är inte många som sprudlar av energi direkt. Filmen börjar ju lovande, jag var ett stort fan av första filmen och här får vi ju se hela gänget igen, t.o.m. lite grann av Alan Rickmans ljuva stämma hörs. Det ser snyggt ut och vad kan gå fel? Sen spårar allt ur och all form av logik klappar ihop fullständigt, nu är de förvisso i spegellandet men va fan? Alice själv känns också som att hon tappat allt form av konsekvenstänkande och det gör henne inte direkt till någon man vill hålla på. Nej, i förhållande till första filmen finns det inte en enda bildruta som är en förbättring. Eftersom filmen inte innehåller nånting annat än fluff blir det extremt svårt att se något existensberättigande här. Det är lite underhållande ändå, men jag kan inte rekommendera det här till någon, se första filmen istället. Vill man se mer så är det bättre att se om första filmen. Det här får bli en ganska svag 2a med tanke på hur bortkastat det här känns.
fridenpaden
2018-04-01
Har svårt för de här filmatiseringarna men var tvungen att se den för att kunna jämföra med boken. Ändå besviken trots att filmen var ungefär på den nivån jag räknat med.
HerrNenne
2018-02-24
Vet inte vilken av det här och första som är sämst. Fortfarande en värld där till och med de man ska heja på är osympatiska svin. Förstår faktiskt inte att någon gillar det här. Eller att så många bra skådespelare ställer upp. Uppenbarligen är det jag som inte passar in här, för jag tycker det här är vulgärt dåligt rakt igenom. Blir nästan arg.
Tatty
2017-11-24
Jätte spännande. Och intressant att se vad som hände och varför det fanns en sån här konflikt. Lika bra som den andra filmen.
larsen1976
2017-11-17
Färgsprakande och underhållande film.
2017-06-17
Som en knappt två timmar lång välgjord TV-spels-trailer. Största behållningen är den carrollska dialogen. (6+/15)
widez
2017-03-24
Bra uppföljare. Grymt snygga effekter. Ok story.
idaho1981
2017-03-20
Ganska väntad fortsättning, men jag gillar den ändå. Snygga miljöer, kul historia och bra skådespeleri!