3.5

Alice bor inte här längre

Alice är hemmafru och bor med sin man och 12-årige son Tommy i New Mexiko. När mannen omkommer i en bilolycka bryter Alice och Tommy upp från sitt liv och ger sig ut på en odyssé genom USA.

Originaltitel Alice Doesn't Live Here Anymore
Regissör Martin Scorsese
Manus Robert Getchell
Genre Drama, Romantik, 70-tal
Skådespelare Ellen Burstyn, Kris Kristofferson, Harvey Keitel, Diane Ladd, Jodie Foster, Alfred Lutter III, Billy Green Bush, Valerie Curtin, Vic Tayback, Murray Moston, Harry Northup, Lelia Goldoni, Mia Bendixsen

Skapad 2019-12-13 av BobbyPeru
Martin Scorsese är mest känd för sina hårdkokta filmer. Han är förmodligen mest känd för Taxi Driver, Tjuren från Bronx och Maffiabröder. Men detta är en varm och gripande film, som undvike...   Läs mer »

2015-08-10
En film har en enormt classic-Hollywood-inledning för att sedan flyga över magnifikt till ett skabbigt villa-område i nutid till tonerna av en öronbedövande All the way from Memphis är värd respekt! Rätt maffig film fotomässigt, vilket nästan tar fokus från storyn, som dock är fin den med. Överlag skönt att se Scorsese göra en film om en kvinna, vilket han gör bra. Fin film, om än med ett par brister här och där.
timbo93
2015-04-10
Ett av filmhistoriens absolut skarpaste manus. Gillar humörsvängningarna även de gör mig väldigt hopplöst i längden. Fotot och klippet förbryllar, ena stunden är det genialt medan det i andra sker obegripliga jump cuts och "misstakes"....
hestret
2015-01-14
Intressant och väldigt naturlig moder-son-dynamik, även om barnskådisen är lovligt jobbig. Men det känns i stort väldigt mycket som en medelmåttig film. Det finns en del bra kameragrejer, en del bra skådespelarinsatser, men det blir ändå inte mer än knappt ögonbrynshöjande. Ibland blir det lite för mycket kameragrejer för en sådan simpel story, men det är ju en ung och ambitiös regissör. Det märks. Dock blir det mycket riktigt tramsiga scener fram mot slutet. 46/100
Raimo_1985
2014-08-12
Hade höga förväntningar men det blev mest en trevlig liten bagatell. Scorsese?? Hade jag aldrig kunnat gissa faktiskt.
andmoreagain
2013-12-14
Scorseses bästa film men också befriat ifrån våld och galna De Niro-porträtt. Snyggt filmat, bra manus och underbara dialoger och mycket gripande men det bästa är inte nämnt än; Ellen Burstyn...hennes roll får mig att gå sönder. Kristofferson imponerar också och Jodie Fosters "So long, suckers!" borde höra till filmhistorens mest välkända citat.
emilstjernholm
2013-09-24
Underhållande film där Ellen Burstyn briljerar i huvudrollen. Fin ensemble överlag.
Tonti
2013-09-10
Bra härlig ändå även om jag inte riktigt tycker att Scorcese helt vet vad han sysslar med. Bra skådisar och humor även om det blir lite åt det hurtiga hållet ibland. Men verkligen trevlig.
Darn
2013-09-10
Ett amerikanskt svar på den brittiska diskbänksrealismen? Här målas inte misären och problemen upp som hinder utan blir snarare underlag för humor, en väldigt rolig sådan. En extremt fin film i sin enkelhet rent fotomässigt och klippning. Dialogerna är ju även så där skönt medvetna att det är svårt att inte charmas.

2013-09-09
Sannerligen en skitfilm. Helt efter en själlös struktur och bakom spakarna står en talanglös regissör som saknar känsla likaså intelligens. Tempot är inte brännbart, men det här är så intetsägande att inget hjälper.

2013-05-20
riktigt bra