3.1

Agent 007 med rätt att döda

I filmen slåss agent 007 mot den mystiske Dr No, en kinesisk vetenskapsman som bestämt sig för att förstöra USA:s rymdprogram. För att undvika en katastrof skickas Bond till Jamaica där han möter den vackra Honey Ryder och konfronteras med den storhetsvansinnige Dr. No på hans ö Crab Key.

Originaltitel Dr. No
Regissör Terence Young
Manus Richard Maibaum, Johanna Harwood, Berkely Mather
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 60-tal
Skådespelare Sean Connery, Ursula Andress, Joseph Wiseman, Bernard Lee, Anthony Dawson, Jack Lord, Zena Marshall, John Kitzmiller, Eunice Gayson, Lois Maxwell, Peter Burton, Yvonne Shima, Michel Mok, Marguerite LeWars

Skapad 2019-11-09 av
Historierna om Agent 007 blev en av de största franchisen någonsin. I denna första del slåss Bond mot en mystisk ond skurk kallad Dr. No, en kinesisk vetenskapsman, som bestämt sig för att förs...   Läs mer »

sodomiten
2022-03-03
Den här filmen har passerat bäst före datum för länge sen. Så är det.
menschenfeind
2021-05-08
Hade allt förväntat mig mer av en film som tydligen förtjänat ett par dussin uppföljare. Tycker inte ens det var en av de bättre Bond-filmerna. Nåja, snygga förtexter i alla fall.
efesdwaerfwe
2021-01-07
Lite coolt att den här refereras till i Von Triers Nymphomaniac! Inget mästerverk såklart men jag gillar den ändå. F.ö. är detta den enda Bondfilmen jag anser är något vidare bra, uppföljare är ju ändå mest bara upprepningar och denna serie om någon är ett bra bevis på det.
Jamesa
2017-02-19
Klassisk och ok. Känns lite tunn emellanåt. Dr No är inte mycket till skurk.
2016-08-07
Snark i kubik! Ett av de värsta sömnpillren jag någonsin sett!
AlaRegularis
2015-09-22
Filmen som startade det hela. Sean Connery är inget annat än fantastisk i rollen som James Bond och en ikonisk karaktär skapades här. Visst känns en del saker lite gammalt, men den håller ändå än idag.
2014-11-07
Sean Connery fick rollen men Ian Fleming ville ha Roger Moore men han var upptagen med Helgonet. Filmvärlden förändrades med Bond, James Bond alla killar ville vara han, alla brudar ville ha honom. Vodka martini/snabba bilar/fina tjejer och otroliga actionscener får vi men tiden gör att man ser de äldre filmerna annorlunda. OK men inte fantastisk.
LacombeLucien
2014-06-25
Kult, ok, men kom igen, en 4a?
AlbinWesley
2014-06-08
Mer äventyr än spion/agent känns det som, men det är väl inte nödvändigtvis illa. Det är väldigt lättsamt och med en del mindre angenäma koloniala tidstecken, men fina färger och tja, äventyrligt nog antar jag.
Berniey
2013-11-17
Gillar verkligen karaktären James Bond,men denna första är bara löjligt usel.Det känns inte alls som en Bond film utan mera av stillsamt spiondrama som är märkbart daterad.