3.3

Aftermath

En polsk man som återvänder hem efter sin fars död, upptäcker en hemlighet om de numera döda judiska invånarna i byn.

Originaltitel Poklosie
Regissör Wladyslaw Pasikowski
Manus Wladyslaw Pasikowski
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Maciej Stuhr, Ireneusz Czop, Zbigniew Zamachowski, Danuta Szaflarska

Dream
2016-12-14
En hyfsad okej film som har en sann bakgrund där man får tänka lite! Polackerna deltog i utrotandet av judarna i Polen, men hur mycket och på hur många platser? här får vi tyvärr inte riktigt alla dessa svar då man tyvärr inte vet allt, sen så är ju detta känsligt för polackerna så vi lär nog tyvärr aldrig få hela sanningen, ifall det endast var en enskild tragisk historia eller om det finns flera hemskheter undangömt, men hur som helst! Det här utspelar sig i nutid och är gjord med en dos av klassisk "Crime thriller utrednings känsla!" för att få ihop en någorlunda intressant story. Där en vanlig kille söker svar om vad som hände i den lilla byn Jedwabne samt får hela byn emot sig, visst är det intressant för stunden, men jag hade nog hellre sätt att man gjorde en "förintelse" film där man beskriver sanningen mer i detalj om den riktiga händelsen i Jedwabne på 1940 - talet, annars är det lätt att missförstå och tro att allt som beskrivs här endast är ett påhittat propaganda drama utan någon som helst verklighetsförankrad grund. Betyg 3 / 5.
2016-04-30
Snygg och enormt stabil film. Intressant hela vägen, men det känns ändå som att det är något som saknas. Det kan kanske bero på de enormt anonyma och opersonliga bifigurerna, vilka i sin tur bidrar till onödiga lösa trådar. Missar fyran med en hårsmån. (9+/15)
Peter-000
2014-11-01
Polsk perfektionism! Vackert foto, passande soundtrack. En av Polens mest kontroversiella filmer någonsin, det tog nästan ett decennium för filmen att få statlig finansiering. Filmen förbjöds att visas i vissa delar av Polen.
bryngel
2014-10-22
Skakar om lite när man sitter där och klurar.
PeterTheW
2013-06-14