2.9

Aferim!

I detta svartvita drama får vi följa en polisman och hans son i deras jakt på en förrymd romsk slav i 1800-talets Rumänien.

Originaltitel Aferim!
Regissör Radu Jude
Manus Radu Jude, Florin Lazarescu
Genre 2010-tal, Äventyr, Komedi, Drama, Western
Skådespelare Teodor Corban, Mihai Comanoiu, Toma Cuzin, Alexandru Dabija, Luminita Gheorghiu, Victor Rebengiuc, Alberto Dinache, Alexandru Bindea, Mihaela Sirbu, Adina Cristescu, Serban Pavlu, Gabriel Spahiu, Mihaela Drãgan, Puiu Mircea Lascus
Filmnummer 119233

StureStenhög
2016-03-16
Rumänskt, svartvitt, och utspelar sig på 1800-talet. Den här filmen blir nog inte lätt att sälja in till kidsen, Tyvärr kan jag inte ge den ett så positivt omdöme som jag hade önskat heller. Egentligen tycker jag ju att den gör mycket rätt. Man lyckas använda ett historiskt perspektiv för att berätta något som är högst relevant för oss idag, och vi får en film om historiska orättvisor och missförhållanden utan att det slängs in en karaktär med 2000-talsvärderingar som moralisk vägvisare. Vår huvudperson är en ganska osympatisk herre, men filmen visar på ett bra sätt att han är en produkt av sin tid, och det faktum att han i någon mån börjar ifrågasätta saker och ting blir en symbol för att världen kanske går att förändra sakta men säkert. Att filmen gör det här väldigt bra förstod jag när eftertexterna började rulla, men det var ju så dags då. Tyvärr kom jag aldrig riktigt in i det här, och jag kände mig aldrig engagerad i vad som skedde. Det svartvita fotot tilltalade mig aldrig heller, även om nog det var en mindre del av problemet. Det känns trist att inte kunna ge den ett högre betyg, men en film som jag på det stora hela tyckte var ganska tråkig kan inte få mer än en stark tvåa