2.9

Advantageous

Gwen är en medelålders kvinna som arbetar på ett biomedicinskt företag där ungdomlighet värdesätts. För att behålla jobbet så måste hon genomgå ett experimentellt ingrepp.

Originaltitel Advantageous
Regissör Jennifer Phang
Manus Jacqueline Kim, Jennifer Phang
Genre Drama, Familjefilm, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Jacqueline Kim, James Urbaniak, Freya Adams, Ken Jeong, Jennifer Ehle, Samantha Kim, Troi Zee, Olivia Horton, Jennifer Ikeda, Mercedes Griffeth, Sameerah Luqmaan-Harris, Theresa Navarro, Rex Lee, Jeanne Sakata, Rebecca Pitkin, Amy Huckabay, Ariana Altman

2021-10-27
Egentligen är filmen lite för tråkig och långsam för att förtjäna en trea, men jag var så enormt fascinerad av den del av världen man egentligen aldrig fick se (den "vanliga" människans värld) - allt man fick var små subtila hintar om att ett rikt och drägligt liv var få förunnat, att resten var totalmisär. Vidare så var jag grymt imponerad av Jacqueline Kims skådespel, men än mer av samspelet mellan henne och den unga Samantha Kim, vilket lyfts av bra dialog och grym regi. Dessutom en viktig dystopisk framtidsskildring, värd att reflektera över. Sammantaget ett riktigt snyggt hantverk.(10-/15)
Murvel48
2017-12-28
Jag antar att man ville säga något med att göra framtidsskildringen så halvfärdig, typ 1980-talet möter 2100. Det sade mig dock ingenting och storyn i sig var rätt ointressant och alltför segt skildrad. Det blev för många onödiga omvägar till kroppsbytet.
psyche_delic
2017-01-27
Som ett långt avsnitt av Black Mirror.
den_vita_apan
2016-07-23
Finstämd, vemodig drama-science fiction! Väldigt bra film.
zallaxx
2016-06-17
Med bodytransfere och det är ju samma problem som vanligt som dyker upp.. man kan ju aldrig vara säker på att det är enns medvetande som kommer hamna i den nya kroppen, eller om det är en kopia av det. som med startrek teleportörer.. destroy the original. lulz.. känns fett värt då
Östpackarn
2016-03-12
Om du kan lyfta dig själv från den intensiva berättelsen, briljant berättad och klippt, så lyssna på ljudbilden! Allt i den här filmen är perfekt, utan att vara storslagen (förutom den grandiosa panoreringen över skyskrapan likt en kvinnotorso med inbyggt vattenfall). Jag har inte sett en dystopi förut, som har lämnat mig bemäktigad. Kvinnokampen berättas indirekt genom kvinnoförtrycket som i framtiden har gått överstyr men i exakt den riktning som är från nu. Årets bästa filmupplevelse.
Dangoh
2015-10-15
Den här filmen kunde ha gjort mycket mer med...
blackcurrant
2015-07-19
En bra tanke med filmen men alldeles för seg, tyvärr.
Tuuna
2015-07-02
Väldigt intressant koncept och tanke. Har även hört den kallas pre-dystopisk vilket jag tycker är en bra förklaring. Gillar ändå att den får mig att fundera på implikationerna av ingreppet. Får mig även att fundera generellt över identitet och överlevnad. Men måste tyvärr hålla med om att den inte riktigt håller fullt ut. Den är lite seg och fördelningen mellan filmtid före och efter ingrepp är skevt. Fanns dock en scen sent i filmen som gjorde mig tårögd, den enda scenen som jag kände verkligen rörde vid hjärtat av ideen.
KyLLo
2015-06-27
Budskapet är bra, men jag tycker inte att filmen håller fullt ut.