2.8

Ad Astra

En ingenjör bestämmer sig för att ta reda på vad som egentligen hände med hans far, som 20 år tidigare gav sig ut på en expedition till Neptunus för att hitta intelligent liv.

Originaltitel Ad Astra
Regissör James Gray
Manus James Gray, Ethan Gross
Genre Drama, Thriller, Äventyr, Science Fiction, Mysterium, 2010-tal
Skådespelare Brad Pitt, Tommy Lee Jones, Ruth Negga, Liv Tyler, Donald Sutherland, John Finn, Kimberly Elise, Lisa Gay Hamilton, John Ortiz, Greg Bryk, Loren Dean, Ravi Kapoor, Natasha Lyonne, Kimmy Shields, Alyson Reed, Donnie Keshawarz

Murvel48
2022-02-03
Dom ville för mycket så resultatet blev en fullfjädrad kalkon.
Starkbröl
2022-01-04
Pretentiös sörja som verkligen vill vara djup, förvisso mycket snyggt filmad. Helt ointressant film tyvärr, poängen borde ha varit "geniets ökande ointresse av det mindre viktiga" men det blir bara en detalj i det hela bland en massa tomma stirranden och onödiga, osannolika actionscener. Sedan har jag en pet peeve mot "framtidsprylar" typ infoscreens/tricorders/etc som visar upp analoga störningar, det är töntigt och okunnigt och förstör framtidskänslan. Men det värsta är ändå mot slutet där det utspelar sig inte mindre än de TVÅ sämsta och mest osannolika actionsekvenser jag sett i någon film, någonsin. Herregud vilket skräp, tvåan får den enbart pga att den är väldigt snygg, annars en solklar kalkonkluckande etta. Faktum är att om man utgår från produktionspremisserna (dvs, den är inte gjord som en B-film) så är detta en av de sämsta filmer jag har sett.
Megalon
2021-12-04
En deppig och okarismatisk Bradd Pitt dissar Liv Tyler för att kapa en raket och flyger till Neptunus för att atombomba sin självmordsbenägna far, Tommy Lee Jones...
Pos
2021-10-23
Rymdkänslan infinner sig, vilket är det viktigaste med den här typen av film. Storyn var sådär i övrigt, men en helt okej prestation av herr Pitt. En sjysst kött-och-potatis-rymdrulle som jag antagligen inte kommer komma ihåg om ett halvår.
AsianDawn
2021-09-05
Snygg och underhållande, men jag har svårt att skaka av mig känslan att en 11-åring skrivit manuset.
2021-08-21
Det känns som att de hade ambitionerna att göra en ny 2001 - det gick väl så där. Förvisso ganska snygg film, men det är väl allt. Förtjänar dock en stark tvåa. (6/15)
skinnyskaller
2021-02-19
Jag ville verkligen tycka om den här mer. Eftersom den var så jäkla snygg, och eftersom den har en släng av den där (förvisso pretentiösa, men fortfarande fascinerande) "filosofiska" sci-fri-traditionen som återfinns i exempelvis 2001 och Solaris. Men tyvärr håller inte manuset riktigt måttet. Även om stämningen finns där, blir karaktärerna alldeles för platta. Kvar blir en urvattnad och i ärlighetens namn ganska oorginell sci-fi-variant av Apocalypse Now fast med karaktärer som man har svårt att känna starkt för. Dock sevärd inte minst för de visuella bitarna, storduk istället för laptop hade kunnat höja betyget.
Andreas_
2020-11-08
ojoj så dåligt, en av 2019 sämsta filmer om man tänker på alla brister och det kassa manuset men den får ändå en stark 2:a endast för att det är en riktigt vacker film, riktigt snyggt filmad men ack så tråkigt och en medioker Brad Pitt och en för gammal och färdig Tommy Lee Jones, han borde verkligen pensionera sig nu...hans glansdagar från Jagad är som bortblåst...James Gray brukar kunna göra rätt bra lågmälda drama filmer men detta är ju bara patetiskt, förvänta dig inte en spännande eller underhållande sci-fi utan mer ett fånigt drama i rymden med pirater på månen, manluckor på mars, simning i rymddräkt, klättra uppför stegar med rymddräkt på 10 sek och köttätande babianer i rymden...nästan som man inte vet om man ska skratta eller gråta men det blir nåt däremellan...så detta rekommenderar jag endast om något ovan lät spännande, som sagt, inte ens Brad Pitt är bra och man får ingen medkänsla för någon av karaktärerna...jag tipsar om att se eller se om The Martian som är en hundra gånger bättre sci-fi drama än detta dravel och t.o.m star trek har mer verklighetstrogna händelser än denna, men för all del, gillar man snyggt visuella filmer så ska man helt klart se denna, för snyggt filmad är den verkligen.
fredrikj
2020-09-20
Flortunn handling som inte hänger ihop: ✓, påklistrat sentimental relation som inte är relevant för handlingen: ✓, omotiverade actionscener: ✓, billiga ursäkter till scener för att fläka ut trist rymd-CGI: ✓, amerikansk världsbild om det ensamma geniet/superhjälten som förändrar världen: ✓, pretentiösa monologer som försöker lappa över det tunna innehållet: ✓
Christofer
2020-08-20
2020-06-14: Första halvan byggde upp en förväntan på nånting som föll rätt platt under andra halvan. Ett gigantiskt antiklimax av sällan skådat slag om du frågar mig. Endast den grymt spännande första halvan räddar betyget.