3.4

Aberdeen

Utspridda lever far, mor och dotter helt avgränsade liv och med helt olika inriktningar. När Kaisas mor ber henne åka till Norge för att hämta sin alkoholiserade far, ser hon det som vilken arbetsuppgift som helst för en advokat. Hon skall helt enkelt uppsöka klienten och därefter slussa hem honom och lämna honom för rehabilitering. Det visar sig vara lättare sagt än gjort.

Originaltitel Aberdeen
Regissör Hans Petter Moland
Manus Hans Petter Moland, Kristin Amundsen, Lars Bill Lundholm
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Stellan Skarsgård, Ian Hart, Charlotte Rampling, Jason Hetherington, Louise Goodall, Lena Headey

2014-10-25
Lena Heady är en av mina favoritskådisar. Stellan Skarsgård är ingen dålig skådis heller. Mycket bra skådespeleri från duon och en film som osar kvalité.4-
altemark
2014-04-13
En film som bara är, så där som folk är mest
precineadd
2013-08-15
Både besk socialrealism och syrlig galghumor. På något sätt för lättviktig, märkligt nog med tanke på hur mycket tyngd som finns i dramat.
JimCarrey
2013-04-04
Det är såå fint när dottern frågar stellan varför han "inte alltid kan vara så här" och han blir rädd och springer och gömmer sig. Fantastiskt iscensatt och grymt skådespeleri
JimCarrey
2013-04-04
Själv tyckte jag detta kändes väldigt trovärdigt? Karaktärerna är alldeles för äckliga (mänskliga) för att det ska bli snyftigt och t.o.m. scenerna som hotar att bli fjantiga som den mellan rampling och skarsgård räddas till slut. Blev väldigt positivt överraskad. Kan förstå att folk tycker det är svårt att sympatisera med karaktärerna eftersom de inte riktigt stryker publiken medhårs men är inte det lite kul omväxling? Och så fredrik åkare på slutet med oundvikligt svinn på oskuld 4-

2011-09-25
Skarsgård blixtrar till och visar varför han borde få bättre erbjudanden.
Ronnyäpple79
2009-07-08
Den här var väl sådär måste jag säga. Det blir för mycket, det blir nästan som raka vägen till chicago. Det hjälper inte heller att Ingen av karaktärerna bortsätt ifrån lastbilschaffisen är något sånär halv sympatisk.
Kosmoskorven
2009-03-11
Deprimerande...
Galaxina
2008-08-16
Fantastisk film som fått oförskämt dålig uppmärksamhet.
Fetjocke
2008-03-12
Jag gillade det låga tempot. Och naturligtvis de utmärkta skådespelarinsatserna.