3.6

A Wife's Heart

Kiyoko och hennes man Shinji har en liten affär som går dåligt. De planerar därför att öppna ett kafé i ett tomt utrymme i huset; något som hennes svärmor motsätter sig. De har svårt att ordna pengar till utbyggnaden men när allt ser ut att äntligen ordna sig dyker Shinjis äldre bror Zenichi (som fått sparken från sitt jobb i Tokyo) upp tillsammans med sin fru och dotter och vill låna pengar av Shinji.

Originaltitel Tsuma no kokoro
Regissör Mikio Naruse
Manus Toshirô Ide
Genre 50-tal, Drama
Skådespelare Toshirô Mifune, Minoru Chiaki, Daisuke Katô, Eiko Miyoshi, Keiju Kobayashi, Yoshio Tsuchiya, Chieko Nakakita, Ranko Hanai, Hideko Takamine, Haruo Tanaka, Akemi Negishi, Sadako Sawamura, Yôko Sugi, Machiko Kitagawa, Toyoji Shimozawa

goeran
2009-10-11
Huvudpersonen är givetvis Hideko Takamine. Hon gestaltar på ett lysande sätt Kiyokos strävande; hennes förhoppningar, besvikelser och glädjeämnen. Inga känslor och tankar uttrycks dock öppet; endast antydningar här och var eller en talande blick. Kvinnans lott är tung i ett stelnat och traditionellt familjesystem (något som Kiyoko också är inne på i en minnesvärd replik) men Kiyoko framstår dock som en starkare och mera självmedveten kvinna jämfört med många av kvinnorna i Naruses tidigare filmer.