3.2

A Serious Man

Den judiske professorn Larry Gopnik börjar grubbla över existentiella frågor när han får reda på att hans fru vill skiljas ifrån honom. Hans barn stjäl också pengar ifrån honom, hans son för att köpa marijuana, hans dotter för att finansiera en skönhetsoperation.

Originaltitel A Serious Man
Regissör Joel Coen, Ethan Coen
Manus Joel Coen, Ethan Coen
Genre Drama, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Michael Stuhlbarg, Sari Lennick, Aaron Wolff, Jessica McManus, Richard Kind, Fred Melamed, Adam Arkin, Alan Mandell, George Wyner, Simon Helberg, Ari Hoptman, Peter Breitmayer, Amy Landecker, David Kang, Allen Lewis Rickman, Michael Lerner

Skapad 2019-10-26 av Jules4893
Bröderna Coens nya svartfilmskomedi skiljer sig en hel från deras näst nyaste \"Burn after reading\" från 2008, som fick ett blandat mottagande (jag tillhör dem som tycker om den). I a serious ma...   Läs mer »

Skapad 2019-10-26 av frienatic
Bröderna Coen tar sig an sin egen uppväxt, om än inte på ett självbiografiskt sätt, och dess religion i en svart sardonisk komedi som slänger bort stjärnorna från Burn after Reading till för...   Läs mer »

Strongbow
2016-12-08
Känns som om Coens ville göra en Woody Allen-film och gjorde det. Småputtrigt och snyggt men utan Allens rappa dialog. Höll inte hela vägen fram till en fyra dock mest pga svagt slut.
Albion
2016-12-04
Problemet med denna svarta komedi är att humorn inte är speciellt rolig. Bröderna Coen (själva av judisk börd) bestämmer sig "Vi gör en film om en man som tämligen oförskyllt drabbas av all världens bedrövelser så att vi kan få skratta åt honom och som krydda driver vi med vår judiska kultur och religion". Personligen har jag högre krav på lyckad humor. Inledningen är däremot lysande. Betyget för helheten får bli en stark 2;a, dvs 2+
Dream
2016-11-30
A Serious Man och Hail, Caesar! är utan tvekan 2 av Bröderna Coens tråkigaste filmer, man sitter och väntar med spänning på att något ska hända, men det händer aldrig något, problemet är kanske att jag själv inte har någon större koppling till just denna historia då man varken är Religiös eller Judisk, eftersom det känns som att den här tilltalar troende människor bättre.
Bompa
2016-11-25
Meh!
Thavox
2016-09-25
En långsam film.
Roswall
2016-06-16
Mycket bra det här! Kommer att se om den. Fantastiska scener med Rabbinerna. Här finns otroligt mycket att hämta och prata om.
ses11
2016-05-21
Bröderna Coens tveklöst bästa film, med fantastisk rollbesättning in i minsta biroll. Den svarta humorn är knivskarp i sin intelligens, och temat om svårigheten att hitta förståelse och mening i tillvaron ger denna mörka komedi en existentiell ton.
PSH-BOZO
2016-03-27
Finns en del minnesvärda dialoger samt en skön obekväm känsla i filmen som jag uppskattar. Men filmen i sig är tyvärr monumentalt tråkig och oerhört långsam. Gillar en del annat av bröderna Coen, det här var dock ett undantag.
timbo93
2015-03-03
Jag tolkar den som en underhållande kritik mot judendomen, samtidigt som tesen om att en religions grundpelare speglas i livet och vice versa tydligt framställs. Härligt Coenskt berättande och foto (som vanligt).
2015-01-03
Med tillräckligt mellanrum mellan gångerna så har jag lätt att uppskatta film som detta. Film regisserad och med ett bildspråk som står ut och med ett manus och karaktärer som som känns och agerar annorlunda. Jag känner dock att historien hade gjort sig bättre som en kortare Tv-serie än i långfilmsformatet. 3+