3.2

En andra chans

Poliserna och bästa vännerna Andreas och Simon lever väldigt skilda liv; Andreas har slagit sig till ro med fru och barn medan Simon nyligen skilt sig och spenderar det mesta av sin vakna tid med att dricka sig full på den lokala strippklubben. Men allt förändras när de båda kallas in för att reda ut ett bråk hos ett par knarkare och Andreas hittar parets spädbarn gömd och gråtandes i en garderob. Den vanligtvis samlade och ordentliga polismannen blir fullkomligt skakad av fyndet av den lilla pojken och sin egen maktlöshet i situationen. Medan Andreas sakta förlorar greppet är det istället upp till Simon att försöka hitta balansen mellan vad som är rätt och fel.

Originaltitel En chance til
Alternativ titel A Second Chance
Regissör Susanne Bier
Manus Anders Thomas Jensen
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Nikolaj Coster-Waldau, Ulrich Thomsen, Maria Bonnevie, Nikolaj Lie Kaas, May Andersen, Søs Egelind, Kirsten Lehfeldt, Peter Haber, Ewa Fröling, Bodil Jørgensen, Thomas Bo Larsen, Charlotte Fich, Christian Grønvall, Nastja Arcel, Roland Møller

Albion
2020-08-27
Det är en handling som är ordentligt skruvad men visst blir det bra film av det i alla fall. Bra skådespeleri från många håll. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-
finkan
2020-08-25
Gillar denna film
Abigor
2020-08-22
Bier, mest pålitlig när det gäller tyngre filmer utan att det för den delen blir tröttsamt.
Tatty
2019-12-11
Spännande och riktig bra film med förtvivlande känslor. Ganska starkt att se den tycker jag!
Engravadlax
2019-05-26
Det är inte klokt vilken kontrast det är mellan Bonnevie och Coster-Waldau, eller resten av castingen för den delen. Dessvärre fullt representativt för den allmänt låga nivån på våra skådespelare.
Ve72
2019-01-14
En helt fantastiskt bra film! Nikolaj Lie Kass briljerar även här i sin roll, han är en otroligt bra skådespelare som alltid prickar rätt. Även Nikolaj Voster-Waldau känns så otroligt äkta och gör filmen väldigt gripande. Maria Bonnevie däremot kunde agerat bättre i sin roll då den känns opersonlig. Men tycker ändå att filmen får en fyra, då den berörde mig väldigt mycket.
2019-01-07
Ovanligt bra film för att vara nordisk film, så ja en svag 4:A.
KyLLo
2018-03-29
Rörig, bebisskrik, vuxenskrik och handkamera. Jag fick kasta mig över volymkontrollen rätt många gånger. Danskarna är bra, medan svenskarna inte kommer till sin rätt. Maria Bonnevie med sitt något teatrala skådespeleri passar bättre i långsamma och bildsköna dramer. Peter Haber är bra på att spela överarbetad, förvirrad och tankspridd stammare, men här sticker det ut för mycket. Lägg märke till hur tydligt omslagsbilden är inspirerad av omslaget till tv-serien Bron.
Boondock_saint
2018-01-14
Drabbande och tankeväckande på flera sätt, men jag tror det gäller mest när man (jag) ser filmen och den kommer nog inte stanna kvar i tanken efteråt. Något svag för att vara Susanne Bier, men med flera fantastiska skådespelare.
StureStenhög
2017-11-21
En lite ojämn film. Stundtals är den svår att riktigt ta på allvar, och det här känns mer konstruerat än vad Biers filmer brukar göra, annars brukar hennes signum vara just att få osannolika omständigheter att kännas väldigt naturliga. Det känns även som att de hade tänkt göra mer med Thomsens karaktär, han känns nämligen lite outvecklad, och man följer inte riktigt upp de trådar man lägger ut kring honom. Men det är ändå intressant hela vägen, och det dyker upp en vändning som gör bilden betydligt mer komplex än vad den först verkade vara. Filmen stannade också kvar i tankarna efteråt trots att det kanske inte riktigt kändes som en sådan film medan jag såg den. Bra skådespeleri dessutom. Nikolaj Lie Kaas måste vara en av sin generations bästa skådespelare, lika bra vare sig han spelar sympatisk eller osympatisk. Så den grejar en trea med ganska bra marginal till slut