3.1

A Quiet Place

I en post-apokalyptisk värld lever en familj i total tystnad av rädsla för ett övernaturligt väsen som attackerar vid ljud.

Originaltitel A Quiet Place
Regissör John Krasinski
Manus Scott Beck, John Krasinski, Bryan Woods
Genre Drama, Thriller, Skräck, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Emily Blunt, John Krasinski, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cade Woodward, Leon Russom

Björkman
2024-04-29
Helt okej, men lite för begränsad och långsam i tempot. När det begav sig visste man inte heller säkert att en uppföljare skulle komma vilket gjorde att den kändes väldigt oavslutad. Nu vet man ju att uppföljaren kom och då känns det abrupta slutet mer okej och filmen som helhet mer en uppbyggnad för tvåan. En stunds hyfsat tidsfördriv med en del nerv.
Dream
2023-11-19
Ganska bra, men lite överskattat. 2:an e bättre.
mogatron
2023-11-03
Så provocerande uselt! Alla förutsättningar lyckas förstöras redan från start. Millicent Simmonds var uppenbart castad som en kvinnlig variant på Joel Osment, i hopp om samma succé-effekt som han hade i Sjätte Sinnet. Hur den pinsamma nörden Knasinski fick komma in i filmskaparleken är en gåta...
Sheepy
2023-08-10
A Quiet Place har en relativt spännande premiss och har en originell gimmick (blinda monster jagar mänskligheten och reagerar enbart på ljud vilket leder till att familjen filmen följer valt att inte tala). Detta är förmodligen den största anledningen till att den blivit så älskad av kritiker. Själv har jag svårt att bli emotionellt engagerad av filmen. Tidigt i filmen blir den yngsta sonen dödad av filmens monster. Detta borde självklart vara ett emotionellt ögonblick, men eftersom vi inte lärt känna familjen påverkas man inte nämnvärt av händelsen. Senare i filmen blir mamman gravid och varför man skulle vilja skaffa barn i en värld befolkad av monster eller hur man på ett bra sätt kan hålla en bebis konstant tyst diskuteras aldrig. Filmen kantas av ologiskt beteende från huvudpersonerna, historien är tunt utvecklad och CGI-monstret är en trist/billig kopia av Alien.
Hompen
2022-09-30
Hade kunnat vara så bra. Post-apokalyps. Och en intressant idé att monstren är blinda med uppfattar ljud väldigt bra. Men redan från början så har jag svårt att låta bli att tänka på att filmskaparna allt för tydligt visar vad som ska hända, som tyvärr i allt för många hollywood filmer. Och när personerna på tre olika platser samtidigt tänker på exakt samma sak, och de sägs några meningar för mycket, så funkar det inte för mig. Och att så många olyckor ska hända på samma dag, spik, vatten (ver inte ens vart vattnet kommer ifrån), dörr som lossnar osv. Och att tjejen inte varit nere i källaren förrut känns inte trovärdigt. Men ändå vet hon exakt vart hon ska höja volymen direkt, what? Bra skådespelare. Men de har inte jättemycket att arbeta med. Ingen karaktär har ett character arc.
hsimpson
2021-10-12
Signs möter I am Legend i en klyschfest utan like. Är den spännande? Nej, inte så värst.
kovikovi
2021-09-09
knasig film, men jag tycker om den! lätt bättre än typ birdbox
horsy2
2021-08-27
Synd att inte Filmtipset fungerar längre. Jag måste verkligen flytta över till en ny sida som kan ge mig användbara filmtips. Denna var nr 9 på en lista med de bästa skräckfilmerna någonsin på rottentomatoes. Alltså placerad högre än The Shining, Exorcisten, Suspiria och många andra. Vem kommer att komma ihåg den här filmen om tio år eller ens fem år? Inte många.
V70
2021-08-11
Kanske den mest korkade filmen någonsin.
Jockflake
2021-06-17
Riktigt sjyst, gillar verkligen att de visar monstren i öppningsscenerna. En del plotholes finns det ju så klart, och dumma barn får man ha lite översikt med. Men överlag, så är detta bland de bättre "skräck" filmerna som kommit på senare år.