3.1

Gringo: Professionell Pistolero

Utspelas under mexikanska revolutionen. Paco leder med hjälp av Kowalski "The Mercenary" ett krig mot den mexikanska militären. "Curly" är dem hack i häl. Musik av Morricone.

Originaltitel Il Mercenario
Alternativ titel The Mercenary, Revenge of a Gunfighter, Salario para matar, A Professional Gun
Regissör Sergio Corbucci
Manus Giorgio Arlorio, Adriano Bolzoni, Sergio Corbucci, Franco Solinas, Sergio Spina, Luciano Vincenzoni
Genre Komedi, Western, 60-tal
Skådespelare Franco Nero, Jack Palance, Tony Musante, Franco Giacobini, Giovanna Ralli, Eduardo Fajardo

Engravadlax
2023-05-18
Filmen överlag är ganska genomsnittlig, men rodeoduellen framåt slutet är den bästa scen jag har sett i hela mitt filmtittande liv. Samspelet mellan Corbuccis bild och Morricones musik är i nivå med det bästa den senare har gjort med Leone.
Afflicter
2023-05-14
Slarvig och otroligt dåligt dubbad. Funkar aldrig riktigt som en komedi heller.
Dream
2023-03-01
Skön western med glimten i ögat.
Ghostface
2022-12-10
Cobucci har sin egen stil som särskiljer sig från andra kollegor i genren, t ex Leone. Paco och Kowalski bildar ett underhållande och ironiskt radarpar som är en grundingrediens bland spagettiwesterns. Underhållande tempo men några små doser av melankoli hade möjligen gjort filmen en aning mer mångsidig.
EvilNed
2018-09-11
Detta blev min första Corbucci och jag får egentligen bara en genomgående känsla av att filmen är en blek imitation av Leones stil. Med det sagt var den underhållande ibland. Däremot tycker jag Nero var blekare än vanligt och Jack Palance var synnerligen ointressant.
Grillo
2018-04-15
Vilken svensk titel alltså...
FabianBom
2017-10-16
bra nero sw...
niebaotan
2015-12-04
Companeros light. Corbucci, Nero, Palance och Morricone later ju som en oslagbar kombination, och visst, i vissa stunder tander det till ordentligt. Emellanat ar det dock pa tok for mycket trams och storyn kanns osammanhangande. Langt fran Corbuccis tva masterverk Companeros och Django men trotsallt val vard en titt. Jack Palance frilla ar fantastisk!
Zebulonm
2015-09-24
Nja sådär..
idd
2015-04-05
Lite för flamsig för sitt eget bästa. Som sagt så borde kombon corbucci, nero å morricone ha blivit bättre!