2.2

A Kind of Murder

Filmen utspelar i New York under 1960-talet och handlar om Walter Stackhouse, en framgångsrik arkitekt som är gift med den vackra Clara och lever ett till synes perfekt liv. Men hans fascination för ett olöst mord leder honom in i en spiral av kaos när han tvingas in i en katt- och råtta-lek med en mördare och en överambitiös detektiv, samtidigt som han attraheras av en annan kvinna.

Originaltitel A Kind of Murder
Regissör Andy Goddard
Manus Susan Boyd
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Patrick Wilson, Jessica Biel, Haley Bennett, Eddie Marsan, Vincent Kartheiser, Jon Osbeck, Radek Lord, Christine Dye, Kelly Mengelkoch, Corrie Danieley, Ian Short, Ken Strunk, Jennifer Enskat, Buz Davis, Barry Mulholland, Lucas Bentley, Emily Scott
Filmnummer 120622

GroundhogDave
2018-07-06
Det imiterande bildspråket är totalt överordnat. Skådespel och dramaturgi får underordna sig. Jag köper det. Log igenkännande hela filmen igenom åt interiörer och scenerier. Åt fint balanserad tafflighet. Noir i nikotingult möter TV-teater från en svunnen tid... fast med nutida stjärnor. En skön ironisk blinkning.