3.3

A Hole in One

Det är femtiotal så det skriker om det i debutanten Richard Ledes film om våld och våldsam kärlek i en avlägsen amerikansk landsortshåla, där det ändå inte är långt varken till Korea eller Vietnam. Lobotomi är den eftersträvade lösningen på alla psykiska problem - från sömnlöshet till panikångest. Ledes leker med vår bild av tiden och dess klichéer - det är övertygande igenkännbart men ändå överrumplande i sin mörka uppvisning på filmmediets och terrorbalansens styva lina. Stranger than fiction!

Originaltitel A Hole in One
Regissör Richard Ledes
Manus Richard Ledes
Genre Komedi, 2000-tal
Skådespelare Michelle Williams, Tim Guinee, Meat Loaf, Merritt Wever, Louis Zorich, Bill Raymond, Wendell Pierce, Jonathan Watton, Ileen Getz, John Paul Tremblay, Robb Wells, Heidi von Palleske, Jeremy Akerman, Gerry Mendicino, John Dunsworth

monsterpop
2008-02-23
jag tror historien är en mataffär som försöker sälja hjärncoctails (hjärnkuksvansar) med subtil reklam för att göra en poäng. irriterande, särskilt för mig som döv.
pallenu
2005-05-30
fantastiskt bisarr film.
Lantto
2005-02-02
Jag kanske läser in för mycket i filmen, men jag tror att historien är lika mycket en matafor för hur man även idag kan sälja vad som helst med reklam och auktoritetsfigurer, som ett tidsdokument över det medicinska 50-talet.
sulaco
2005-02-01
Den medicinska historien som berättas är ett upprörande tidsdokument men för mig är det den politiska ishackan rakt upp i hypofysen på (dagens) USA som är behållningen. Personer och prylar känns som symboler på ett Lynch-aktigt vis. Härlig stämning.
Lodger
2005-02-01
Jag tyckte mycket om den. Micehelle är duktig och filmes stäming är bra. Får lite Twin Peaks vibbar och symbolismen påminner mig om Blade Runner. Så en bra film med psykoanalytsika bottnar...om man vill.
kinomania
2005-01-30
Meat Loaf är grym och filmen har sina definitiva ljuspunkter men räcker inte till. Man hoppas bara hela tiden att de äntligen ska lobotomera den där dawsonscreek-bruden! Eller som min kompis sa... kanske var hon lobotomerad från allra första början?!