3.4

Kapningen

Skeppskocken Mikkel och maskinisten Jan är bland de sju besättningsmän på fraktskeppet MV Rozen som ser fram emot att komma i hamn och åka hem. Men innan de hinner lägga an kapas skeppet av pirater som tar besättningen som gisslan och kräver en stor lösensumma för att släppa dem.

Originaltitel Kapringen
Regissör Tobias Lindholm
Manus Tobias Lindholm
Genre Drama, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Søren Malling, Linda Laursen, Pilou Asbæk, Roland Møller, Dar Salim, Amalie Ihle Astrup, Amalie Vulff Andersen, Abdihakin Asgar, Keith Pearson, Gary Skjoldmose Porter, Allan Arnby, Bettina Schjerlund

svältaren
2020-07-12
Välspelat, trovärdigt, spännande hela vägen. En sak jag inte förstod bara: Kopplas inte polisen in i den här typen av situationer? Den möjligheten berördes inte i en endaste replik, vad jag kunde uppfatta.
2017-06-04
Ensidig, och inte särskilt bra filmad. Svårt att behålla koncentrationen en längre tid. Captain Phillips är ett mycket bättre val. Bättre filmad, mer spänning och mer variation i den.
2017-06-04
En otroligt stark film och så obehagligt spännande hela tiden. Kontrasten mellan kaoset på skeppet och förhandlarna i sina kostymer och regler blev nästan för mycket. Vissa blev verktyg för andra.
Rele
2017-06-03
En film med laddad spänning. Trovärdig handling, Dödshot över besättningen och svåra handlingar med pirater. Flera duktiga skådespelare men manuset var tunt. Jag ger ändå en stark trea.
PeterTheW
2017-02-13
Riktigt riktigt bra! Inte alls seg!
Gandoon
2016-08-13
Jo, den kan nästan kännas seg mellan varven, men det är ju just det som är meningen. Det som gör den så gränsande till outhärdlig, men samtidigt drabbande. En gnagande spänning nästan från början och hela vägen till slutet. Mycket bra!
Rehn108
2016-06-12
Urbra och skrämmande realistisk! Jag slår till på en femma! Satt på helspänn hela filmen igenom!
haajen
2014-01-20
Mycket spännande och välgjord, lyfter extra mycket om man sett Captain Phillips. Denna är nästan mer imponerande då den lyckas skapa spänning genom att visa ett gäng vita gubbar kring ett konferensbord.
2013-11-02
Stabilt och välspelat - så klart. Men jag tycker inte att den tar oss hela vägen. Spänningen och obehaget är påtagligt, men fastnar halvvägs. (9-/15)
Gigi1943
2013-10-25
Mycket stark trea (som gränsar till en fyra). Alla tycker den var seg, men det tycker inte jag, men så älskar jag ju också killarna från Borgen, vad de än gör. Jag har nog aldrig sett en film med ett så oväntat slut, bravo!