A Ghost Story

En historia om ett spöke och huset som han hemsöker.

Originaltitel A Ghost Story
Regissör David Lowery
Manus David Lowery
Genre Drama, Romantik, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Casey Affleck, Rooney Mara, Will Oldham, Rob Zabrecky, Sonia Acevedo, Carlos Bermudez, Yasmina Gutierrez, Kesha (I), Augustine Frizzell, Brea Grant, Jonny Mars, Kenneisha Thompson, Grover Coulson, Barlow Jacobs, Liz Cardenas, Jared Kopf

RustyFilm
2022-10-01
Att observera sorgen utan att kunna vara med och stötta är inte lätt. Måste vara ett helvete att vara spöke. Blir lite förvånad över den känsloreaktion som även drabbade mig vid visningen. Kunde heller inte låta bli att klocka Rooney Maras pajlunch. Fem minuter i tystnad, förmodligen långa minuter för många och spöket, men jag tar det. Lakanspöken gör sig bra på film. Och särskilt bra i en sån här känslig och skön film som David Lowery har knåpat ihop.
2020-07-11
Ja, det här var ju ingen vanlig spökrulle direkt. Jag gillar det samtidigt som jag kan störa mig lite på att filmen känns så nöjd med sig själv och gärna vill visa upp att den absolut inte är en vanlig film. Jag hade främst den känslan i början, men sedan sögs jag in alltmer i filmens långsamma kontemplativa rytm. Den har en väldigt sorglig stämning som jag hade lätt att ta till mig av, och den har stannat kvar hos mig efteråt. Det finns en del som jag kan ifrågasätta i händelseförloppet, men mer på ett sätt där jag är intresserad av att förstå än att jag blir irriterad över att det inte går ihop. Antagligen en film för oss dystra betraktare
vonadel
2020-02-12
Börjar intressant, sen under ett tag (medan mitt sällskap somnade) visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka, för att landa i att den faktiskt hade nåt! 6/10
BenStiller
2019-09-18
Lågbudget i snigeltempo. Gå en långpromenad på 1,5 tim istället för att se denna.
Haenskii
2019-08-08
En riktigt bra film som jag mår väldigt dåligt av.
DukeIgthorn
2019-02-18
Haha, en kandidat för bästa specialeffekter nästa Oscarsgala... Lakanet var riktigt kusligt.
haajen
2018-05-02
Mycket vacker och stundtals påminner den lite om Tree of life i betydligt mindre skala. Tycker den är fantastisk till en början men sedan tappar den för att komma igen en smula mot slutet. Sevärd för den som har tålamodet.
RadiatorPorch
2018-01-20
Relaterbart, vackert, insiktsfullt. Med små medel lyckas David Lowery fånga så mycket mänsklighet, känslor och intressanta poänger om alltings förgänglighet, att man bara kan luta sig tillbaka och häpna.
Benisakura
2018-01-08
Som ett spöke flög denna rakt ovanför mitt huvud.
PeterTheW
2018-01-04
Alltså. Den är ju vacker i sig, historien och allt, men så förbaskat långtråkig...