3.6

A Fugitive from the Past

En stor storm härjar på Hokkaido och ett stort skepp förliser. Tre brottslingar passar på att rymma genom att klä ut sig till brandmän och segla iväg med en båt. Dagen efter stormen hittar polisen inte bara avlidna från den sjukna båten, utan också två män men identiska sår över huvudet, som allt eftersom visar sig vara två av brottslingarna. Polisen börjar nu jag efter den tredje brottslingen.

Originaltitel Kiga kaikyo
Regissör Tomu Uchida
Manus Tsutomu Minakami, Naoya Suzuki, Naoyuki Suzuki
Genre 60-tal, Kriminalare, Drama, Mysterium, Romantik
Skådespelare Junzaburô Ban, Susumu Fujita, Koji Mitsui, Rentarô Mikuni, Ken Takakura, Takeshi Katô, Hideo Murota, Sadako Sawamura, Sachiko Hidari, Akiko Kazami, Nobuo Yana

Lillaprinsen
2013-08-23
Lyckas på ett mycket tillfredsställande sätt både bemöta båda de sortens frågor som intresserade den nya vågen och den gamla eliten av japanska filmskapare; filmen går både att tolka bildligt och bokstavligt och man kommer i båda fallen kunna dra slutsatser om den japanska identiteten efter kriget. Till formen är den mer konventionell men inom sådana ramar närmast felfri, varför den också är mycket engagerande. Vissa vill påstå att Uchida stilistiskt här har mer gemensamt med t.ex. Imamura än Kurosawa men jag håller nog inte med (visserligen är den väldigt emotionellt återhållsam). Den är också påfallande kompakt för att vara tre timmar lång.
PeterBeer
2010-09-17
Förtjänar ett MKT större rykte. Japp, som Stahel säger inspirerade den säkerligen 'Castle of Sand' och även till viss del Imamuras fantastiska 'Vengeance Is Mine'
stahel
2008-03-18
Intressant och rätt bra, för de som gillar deckare. Jag skulle nog snarare jämföra med Yoshitaro Nomuras 'Castle of Sand' dock..
MilkMonkey
2008-01-21
mysig & kuslig! den finns på DVD nu. jag är inte fullt så begeistrad som Blärkan, men den är absolut värd tre timmar av ditt liv
Blärkan
2005-04-11
En detektivfilm minst lika genialt komponerad som Kurosawas Himmel och Helvete. Sachiko Hidari är fruktansvärt bra. Hoppas den dyker upp på dvd nån gång, förtjänar verkligen det då den är en av de allra bästa japanska 60-tals filmerna.