A Colony

Den introverta Mylia tampas mellan den ytliga atmosfären i gymnasiet och en dysfunktionell familj. När hon introduceras för Jimmy tar livet en ny riktning.

Originaltitel Une colonie
Regissör Geneviève Dulude-De Celles
Manus Geneviève Dulude-De Celles
Genre Drama
Skådespelare Robin Aubert, Emilie Bierre, Madeleine Blais-Tremblay

KyLLo
2021-11-07
Välproducerad och välspelad. Kameran följer bokstavligen tjejen i huvudrollen. Påminner smått om Stop the Pounding Heart enbart sett till den följsamma filmningen och att vissa relationer hamnar i periferin. Jag uppfattar huvudpersonen som vanlig, likaså familjen, även om familjer kan se olikas ut. Minns inte om det sägs hur gammal hon är i filmen. Jag har svårt att tro att hon är 15-16 år. Svensk Filmdatabas och många andra källor säger att hon är 12 år. Och det känns mer som att börja högstadiet, testa gränser och försöka förstå sina känslor. Huvudpersonens relation till lillasystern är nog den tydligaste och den är trovärdigt skildrad. Detaljerna är bra, men det jag saknar är fördjupning, utveckling eller överraskningar. Nu är den så återhållsam att jag misstänker att den är riktad till 11-12-åringar. Jag läste att idén till filmen kommer från regissörens kortfilm La coupe. Regissören har även gjort en dokumentär med samma perspektiv. En del som hon av naturliga skäl inte kunde filma i den tog hon istället med i det här dramat.
ledsenpirat
2021-02-15
Med små medel och fint barn/ungdomsskådespeleri är denna fina lilla berättelse gjord.