Öknens söner

Stan och Ollie lurar sina fruar att de är på nöjeskryssning till Honolulu när de i själva verket ska på konferens i Chicago.

Originaltitel Sons of the Desert
Alternativ titel Följ med oss till Honolulu
Regissör William A Seiter
Manus William A Seiter, Oliver Hardy, Stan Laurel, Jack Barty, Glenn Tryon, Eddie Welch
Genre 30-tal, Komedi
Skådespelare Oliver Hardy, Stan Laurel, Mae Busch, Dorothy Christie, Charley Chase, Lucien Littlefield

mattarello
2020-06-22
Första filmen jag ser med Helan och Halvan och ja vad ska jag säga... Jag tror jag hade uppskattat humorn mer som tioåring (den känns lite som Flintstones eller så). Dock finns det vissa roliga scener där jag drar på smilbanden.
gjoob
2016-08-06
Mestadels tråkig och otroligt fjantig. Tiden har verkligen sprungit ifrån denna film.
F-M-J
2015-09-12
Första "helan och halvan" filmen jag sett. I ärlighetens namn har jag dragit mig ifrån att göra det då äldre komedier inte alltid lyckas roa mig. Så börjar det även denna film, det är lite ointressant att se dem ta fel dörr om och om igen, men detta fortlöper lyckligtvis till en gigantisk rolig scen då 'helan' fått ett "nervöst sammanbrott" som dem iscensätter. Därefter är jag fångad av filmens idé, känslan och framförallt humorn. Kom på mig själv sitta skrattandes till de ständigt avfyrande skämten. Helan känns som en förhistorisk Peter Griffin med sin sidekick halvan som kompletterar honom bra i sin halvt stumma roll. Kan inget annat än medge att jag stormtrivdes speltiden igenom (förutom de första minuterna). Överraskande i positivitetens tecken.
2013-02-07
Meningen med livet, 30-tals-humor, och det faktum att Carlton Cole får betalt för att spela fotboll. Kanske de tre största mysterier som den här världen kan frambringa. Här har vi alltså två karaktärer som är dumma, klumpiga och rädda för sina fruar. Det är allt. Det är det som ska vara roligt. Nån ställer fram en balja med vatten, nån trillar i den, nån trillar ur den, och nån försöker lyfta upp den medan han själv står i den. Jag tänker lite mer på Carlton Cole, men jag får nog ändå konstatera att det trots allt är mer obegripligt att folk kan roas av den här typen av snubbelhumor (då syftar jag på den här filmen alltså, inte på Carlton Cole). Meningen med livet får nog nöja sig med en tredjeplats
NtoNW
2012-04-28
Småkul när Halvan käkar vaxäpple.
Docklands
2010-12-12
Den här var lite för lång (rätt säker på att min version var med än endast 63 min) några skämt var skoj, eller så är det jag som har sett för många HH-filmer sista tiden .
Astrojacob
2010-11-13
Länge sedan sist så jag bara njöt i fulla drag. Växte upp med Helan & Halvan och denna hör till de bästa. Glad Fyra för många skratt o bra tempo.
Rune2000
2010-06-03
Egentligen är inte jag så förtjust i övertydligheten som finns i Helan och Halvan filmer men "Öknens Söner" har några fina scener som räddar den från det standardbetyget som jag brukar ge dessa filmer.
kennert
2010-04-04
Dålig humor.
ilBrutto
2009-09-17
Stackars Helan och Halvan som har så elaka och egoistiska fruar