3.7

Äventyret

En grupp med rika italienare gör en nöjestripp till en liten ö. En av kvinnorna, Anna, försvinner spårlöst och de övriga börjar leta efter henne utan att finna henne. Efter en tid inleder Annas pojkvän och en annan kvinna i sällskapet ett förhållande. Alla verkar ha glömt Anna...

Originaltitel L'avventura
Alternativ titel The Adventure
Regissör Michelangelo Antonioni
Manus Elio Bartolini, Michelangelo Antonioni, Tonino Guerra
Genre Mysterium, Drama, 60-tal
Skådespelare Monica Vitti, Gabriele Ferzetti, Lea Massari, Renzo Ricci, Esmeralda Ruspoli, Dominique Blanchar, Giovanni Petrucci, James Addams, Dorothy De Poliolo, Lelio Luttazzi, Angela Tommasi Di Lampedusa

hsimpson
2021-12-14
Första timmen är bland det bästa jag har sett. Andra timmen har ett fåtal briljanta scener, men är annars nästan olidligt tråkig. Mycket trams blir det också. Jag kan inte sätta ett godkänt betyg på helheten, tyvärr. Men den där första timmen, alltså!
2021-09-20
Det här var mest bara otroligt tråkigt. Michelangelo Antonioni har inte direkt imponerat på mig tidigare med vare sig Yrke: Reporter eller Blow-up men det här var riktigt dåligt. Vad än det är den försöker säga så är det ingenting som når mig.
KyLLo
2021-08-08
Blow-up är väldigt bra, men den här? Nej. Miljöerna och inramningen är helt okej, men att väcka intresse lyckas den inte med. Dessutom på tok för lång.
Roswall
2016-12-21
Min första Antonioni. Sakta men säkert sätter sig filmen hos mig, men överlag är jag fortfarande besviken. Jag tycker att skådespelet ofta var stolpigt och fotot var mer stillbildsmässigt än filmmässigt. Antoninis första film i triologin om det moderna och visst har den en del att komma med. Sandro är för mig den mest intressanta karaktären, Claudia blir jag ständigt frustrerad på. Mina tankar förs även till "The wolf of Wall Street" i hur vi lämnas till att ta ställning till olika skeenden utan att filmen i sig hjälper oss särskilt. Vilket givetvis påminner om det moderna livet. Tycker det här citat av Antonioni är hjälpsamt "What happens to the characters in my films is not important. I could have them do one thing, or another thing. People think that the events in a film are what the film is about. Not true. A film is about the characters, about changes going on inside them. The experiences they have during the course of the film are simply things that 'happen to happen' to characters who do not begin and end when the film does. In "Blow-Up", a lot of energy was wasted by people trying to decide if there was a murder, or wasn't a murder, when in fact the film was not about a murder but about a photographer. Those pictures he took were simply one of the things that happened to him, but anything could have happened to him: he was a person living in that world, possessing that personality."
LaszloKovacs
2015-09-21
Kulturkrocken mellan Rom och Sicilien är en kul aspekt. De glupande vargarna på kyrkbacken vråltrackar Vitti som blr märkbart stressad. När Ferzetti kommer tillbaka och frågar vad som är fel så mal Vitti bara på om den evinnerliga Anna.
Sangraal
2015-04-28
Utsökta framträdanden av Monica Vitti och Gabriele Ferzetti. Väldigt spännande story, men slutet (absolut sista scenen) gjorde mig besviken och förstörde alldeles kolossalt. Så det får bli en 4:a, helt enkelt.
Ful_fisk
2014-08-20
Snygg, intressant och klassisk film, men med en stor brist: Jag kände ingenting för den manliga huvudrollen, som var i mitt tycke fullkomligt ointressant. Att då de två kvinnliga huvudrollerna dessutom ska vara intresserade av honom framstår då dessutom som fullkomligt obegripligt, vilket gör problemet ännu större. Annars en film som är klassisk av förklarliga skäl, välkomponerad stil och snyggt foto. Den första timmen är fullkomligt lysande. Känns lite konstigt att sätta en trea på något som är såpass mästerligt till stora delar, men bristerna tyvärr ganska förödande.
CarloMarx
2014-08-18
Håller med föregående talare om att filmen känns väldigt konstgjord. Tycker nästan det är lustigt att något som består av så fina komponenter kan vara så halvdant i sin helhet (samma som Fellinis Amarcord och Bela Tarrs Satantango). Fotot är utsökt, den underliggande storyn likaså, men Antonioni misslyckas med att väva ihop det. Ozu sa i någon intervju att det viktigaste för en regissör att lära sig är filmandets grammatik. Ozu själv var en mästare på det, i den här filmen blottar Antonioni sina brister. Synd tycker jag eftersom filmen hade kunnat vara så mycket bättre än vad den är.
andmoreagain
2014-08-04
Subtil historia som säkerligen inte passar alla då den är lång, långsam och aning svårtillgänglig. Jädrans tråkig om man vill så. Men det är inte tråkigheten som jag stör mig mest på utan att det är väldigt många scener som känns oerhört konstgjorda och articifiella. Lite för mycket Antonioni med andra ord. Ändå inte helt värdelös.
emilstjernholm
2013-11-05
Antonioni är onekligen en talang när det kommer till location-scouting. Vackra platser som ramas in på ett likaledes snyggt vis. Vitti lyser i huvudrollen. Andra halvans ambivalens ger upphov till en viss frustration allt eftersom deras liv rullar på.