Åsa-Nisse bland grevar och baroner

Åsa-Nisse har fått jobb som skogvaktare hos greven och hjälper unga grevinnan att spela en friare ett sprat. Unga grevinnan och husan byter plats.

Originaltitel Åsa-Nisse bland grevar och baroner
Regissör Ragnar Frisk
Manus Franc Shilling
Genre Komedi, 60-tal
Skådespelare John Elfström, Artur Rolén, Brita Öberg, Mona Geijer-Falkner, Stig Grybe, Helena Reuterblad, Ittla Frodi, Gustaf Lövås, Elna Gistedt, Birgitta Grönwald, Kai Gullmar, Sten Larsson, Torsten Lilliecrona, Lennart Lindberg, Carli Tornehave

2017-11-08
Vad ska man säga? Åsa-Nisse är ju alltid Åsa-Nisse. Det finns ett sällsamt ljus av uselhet, fånerier i filmerna, men ljuset över just Åsa-Nisse filmerna kan inte annat än bli uppfylld av humor och värmen och det klarar knappast några andra filmer som är lika usla... Därför älskar jag Åsa-Nisse-filmerna..
paninaro
2014-09-10
Jag är fullständigt övertygad om att det är Ingmar Bergman som står bakom pseudonymen Franc Shilling. Sanningen lär vi aldrig få veta, det enda vi vet med säkerhet är att detta är en riktigt gedigen Åsa-Nissefilm, kanske även den enda med en sammanhängande storyline. Trean är stark!
karlmats
2014-04-16
Nej nu blommar löken. Efter 11 filmer i rad med osammanhängande handling och urusel jämnhetsnivå kommer bomben. Att manuset är skrivet av en ny person är inte förvånande när man ser denna glimrande pärla i filmhistoriens djungel. Denna Franc Shilling, som är en pseudonym vars identitet klarar Googletestet är en legend i stil med Bo Balderson. Spekulationer i TV-soffan gör gällande att det är Bergman som ligger bakom, så välskrivet är nämligen manuset. Mängder av roliga scener, till och med när det blir lite spring i dörrar-fars av det hela mot slutet sitter man där och flinar. Att Åsa-Nisse får leka greve och köra med Klabbarparn ännu mer är hur festligt som helst. Få tråkiga scener, bra tempo, och framför allt, inte en enda biljaktsscen vilket väl måste vara rekord. Det känns lite som att Bergman träffat Ragnar Frisk på en fest och slagit vad om att han kunde skriva ett bra manus på en pisskvart, med Nesse och Klabbis som karaktärer kan det väl inte vara speciellt svårt? Nära en 4a, men lite allvar får det väl ändå vara. Men vilken fröjd för själen att se denna, hittills, helt överlägsna film i serien.
JoeRogan
2011-06-20
Får en femma! Nej, jag är inte tokig... Eller, jo det är jag. Femman plockas fram enbart för de vackra miljörena. Men som sagts här så är det nog den bästa av Nesse-filmerna.
Kurganen
2008-10-27
Kanske kan man inte heller bedöma den här typen av film med hjälp av de vanliga kriterierna... Problemet är väl att de inte åldrats med värdighet. Hopplöst föråldrade och låsta i sin tid. Som tidsbild kan man kanske tycka filmerna är intressanta men det höjer knappast betyget. Harmlöst, visserligen, men ack så dåligt.
Fermis
2008-07-25
så sköna dom e
Scrite
2008-02-19
Jag hatar Åsa nisse dom är värdelösa allihop.
DinaAnnelie
2008-02-15
En av de bästa Nisse-filmerna
Protector
2008-01-11
Är man sur så är det alltid trevligt att se "Åsa-Nesse" som har det värre (med Eulalia) Och handlaren som alltid misslyckas med sina plågsamma "tjejförsök"!
Albion
2007-05-14
Trevligt med en Åsa-Nisse film som gick att se på. Här finns lite kul inslag och framför allt en handling som i alla fall är värt namnet. Kul att se Stig Grybe i en ovanlig roll. Betyget blir en svag 3;a, dvs 3-