Älskarinnan

Kvinnan i ett ungt par blir förälskad i en äldre, gift man och inleder en affär.

Originaltitel Älskarinnan
Regissör Vilgot Sjöman
Manus Vilgot Sjöman
Genre Drama, Romantik, 60-tal
Skådespelare Bibi Andersson, Max von Sydow, Per Myrberg, Öllegård Wellton, Gunnar Olsson, Birger Lensander, Birgitta Valberg
Filmnummer 19190

Albion
2023-03-02
En film om den smutsigaste formen av kärlek, skildrad ur ett perspektiv utan skönmåleri. Bra fångat på sitt sätt tycker jag. Betyget blir en 3;a
Film56
2023-02-09
Så stelt och onaturligt skådespeleri.Hur kunde någon ge pengar till denna ointressanta värdelösa film?
2022-01-16
Nja, rätt långtråkig film, en svag 2:a...
2021-06-22
Stämningsfull och fin 60-talare. Bra debut. Men storyn sade mig inte jättemycket. Känslan och skådespelarna höll klass!
andmoreagain
2020-04-01
Vilgot Sjöman kunde tydligen ta tempen och lukta sig till en kritikersuccé 1962. Det är väl imponerande. Filmen i sig är ett stort jaha. Den måste ha åldrats väldigt dåligt. Skulle ha tett sig bättre som en rapp komedi istället kanske?
RustyFilm
2018-12-09
Vilgot Sjöman var etablerad författare -61 när den här filmen skapades men det är hans filmregidebut (han skrev även manus till filmen). Några år senare dominerade han svensk film med filmer som 491 och ”jag är nyfiken” filmerna. Filmen är trots kända skådisar och kompetent filmfotograf (Lasse Björne) ingen riktig höjdare men några schysst utförda iscensättningar finns där. Mycket förtas av den sunkiga tekniska kvalitén på DVD utgåvan jag kollade.
Memmem
2017-11-19
Bra, finstämt, romantiskt drama! Vilgot Sjömans långfilmsdebut med influenser från franska nya vågen och Ingmar Bergman. Filmen möttes med entusiasm av dåtidens recensenter. Framför allt berömde man regiarbetet, fotot, det moderna snittet och Bibi Andersson utväxt från flicka till vuxen kvinna. Även idag känns filmen fräsch och modern. En ung kvinna arbetar som sekreterare och har fast sällskap med en ung man. På arbetet blir hon utskälld av en medelålders, gift man, som senare ber om ursäkt, och hon förälskar sig i denne. Hon kommer i kläm mellan båda männen som älskar henne, och hon vet varken ut eller in. Med nyanser och små detaljer spelar de tre huvudrollerna utmärkt: Bibi Andersson, Max von Sydow och Per Myrberg, men allra bäst är Bibi i sin kluvenhet mellan två så olika män. Utmärkt foto av debutanten Lasse Björne, med bilder över Stockholm, stadsgator, två bostäder, tåg, hamn och bilfärja. Följsam musik. Betyg: 4-
2017-11-06
Riktigt tråkig/ointressant. Lite miljöbilder och Bibi och Max gör att den får en svag, svag, svag tvåa (nästan så svag att det är en etta!)
C12
2017-10-23
Oj, vad menlöst. Hände det egentligen någonting alls.
origC-J
2015-10-21
Stora namn bakom och framför kameran, och visst finns här glimtar av något bättre än den rumphuggna film det är. Intressant som tidsdokument och för de stora namnen, inte mer.