2.4

Äktenskapsbrottaren

Året är 1912. Olympiaden går av stapeln på Stockholms Stadion. I Emil Fägers fotoateljé poserar den framstående spjutkastaren Klemming med spjutet i hand framför Moder Svea. Den senare damen framställs av Fägers behagfulla unga piga som har både formerna och namnet gemensamt med rikssymbolen. Mycket intagen i Svea är Fägers assistent och blixthållare Sixten, brorson till byrårådet Korpulin.

Originaltitel Äktenskapsbrottaren
Regissör Hasse Ekman
Manus Hasse Ekman
Genre 60-tal
Skådespelare Gunnar Björnstrand, Siv Ericks, Carl-Gustaf Lindstedt, Birgitta Andersson, Sven Lindberg, Anna Sundqvist, Gösta Ekman, Stig Grybe, Olof Thunberg, Sune Mangs, John Melin, Sigge Fürst

HerrArne
2018-09-04
Sorgligt missförstådd av sin samtid som tröttnat på Hasse Ekman förfinade pastischer. Helt rätt rollbesatt och för mig som teaterälskare finns mycket att njuta av inte minst den kvicka dialogen.
FabianBom
2015-11-04
hasses sista film
Andravåningen
2008-10-30
en ragata till hustru? check. försynt studenttyp förälskad i erfaren kökspiga som sedan förför honom? check. ekivåka ordvitsar? check. lyteskomik? check. någon blir nedsotad i ansiktet och misstagen för "en neger!"? dubbelcheck. tyngdlyftarturk med fez? check. ryska maratonlöpare med balalajkor som sjunger om volga? check. kort sagt: jag blev både charmerad och förtjust. noterar förövrigt att filmen kom ungefär ett halvår efter bergmans buskis för att inte tala om alla dessa kvinnor vars huvudperson har många likheter med emil fäger, bland annat vanan att då och då rakt in i kameran slänga en härligt pekoral kommentar som accentuerar stereotyperna omkring honom. men ekman har kärlek för hela världen, som vi får höra i sista scenen. bör visas i skolorna.