9x10 nittio

2014 fyllde Istituto Luce 90 år. Istituto Luce har följt Italiens utveckling via filmen. För att fira denna årsdag har nio unga italienska filmförfattare gjort varsin kortfilm på tio minuter med filmer från Luces arkiv. Filmerna berättar om krig och fred, kollapser och återuppbyggande, förlorade verkligheter, mirakel, vidskepelser och drömmar. Man tar upp kvinnans roll i samhället, sexualitet och musikens betydelse.

Originaltitel 9x10 novanta
Regissör Marco Bonfanti, Pietro Marcello, Sara Fgaier, Claudio Giovannesi, Alina Marazzi, Giovanni Piperno, Costanza Quatriglio, Paola Randi, Alice Rohrwacher, Roland Sejko
Manus Marco Bonfanti, Pietro Marcello, Sara Fgaier, Claudio Giovannesi, Alina Marazzi, Giovanni Piperno, Costanza Quatriglio, Paola Randi, Alice Rohrwacher, Roland Sejko, Carlo Levi
Genre Dokumentär, 2010-tal
Skådespelare Anita Caprioli (röst), Anna Godano (röst), Mariangela Gualtieri (röst), Caterina Piperno (röst), Tommaso Ragno (röst), Claudio Santamaria (röst)
Filmnummer 131935

Filmen har inga kommentarer ännu.