3.2

Invasionen av Danmark

Tidigt på morgonen den 9 april 1940 larmas den danska armén. 40 000 tyska soldater har passerat gränsen och Danmark är i krig mot Europas starkaste armé.

Originaltitel 9. april
Alternativ titel April 9th
Regissör Roni Ezra
Manus Tobias Lindholm
Genre Drama, Krig, 2010-tal
Skådespelare Lars Mikkelsen, Pilou Asbæk, Gustav Dyekjær Giese, Sebastian Bull Sarning, Michael Brostrup, Joachim Fjelstrup, Morten Hauch-Fausbøll, Mikkel Bentzen, Ari Alexander, Elliott Crosset Hove, Mathias Lundkvist, Jesper Hagelskær Paasch, Martin Greis

Starkbröl
2021-05-26
Intressant skildring av danskarnas sextimmarskrig, från soldatens synvinkel. Kaoset, de korta sammandrabbningarna och ovetskapen skildras väl. Filmen hade, om den gjorts i två delar, kunnat skildra även politiken bakom samt i princip hela skeendet, men det har säkert gjorts i dansk film förut. I vilket fall en trovärdig och stark berättelse, som än en gång bekräftar att danskjävlarna verkligen kan göra film, till skillnad från svenskjävlarna.
2021-04-01
Den här filmen var helt klart sevärd...
2021-02-23
Gripande stark krigs-skildring som var mera psykologisk & berörande än vad som är vanligt i denna genre. Sen extremt duktiga skådespelare som gav ännu mera tyngd åt budskapet.
2019-05-21
En annorlunda krigsfilm där man koncentrerar sig mer på det psykologiska och inte så mycket strid. Unga pojkar som inte vet vad som väntar dem, egentligen vet de inte ens att det är krig. Hur man ger sig på varandra, men också håller ihop när det gäller. Har heller aldrig sett cyklande soldater, de kändes så utlämnade. En ovanlig skildring av krig som satte sig, en trea blir det.
jezebel
2018-09-18
Lite småspännande på sina håll men över lag väldigt mycket tv-filmskänsla.
Paramis
2018-07-24
En välgjord krigsfilm som känns äkta ! Stämningen och spänningen fanns hela filmen igenom. Det behövs inte en massa skjutande för att en krigsfilm ska bli bra.
goeran
2018-01-26
Roni Ezras 9. April från 2015 är en helt okey krigsfilm som förmodligen skildrar det verkliga händelseförloppet rätt korrekt. Den som verkligen glänser i filmen är Pilou Asbæk som löjtnant Sand.
Raimo_1985
2018-01-04
En av de bästa krigsfilmer och en av de bästa krigsfilmer jag sett. Mycket gripande krigsdrama. Vissa säger att det är tafatt och patetiskt och så men kom igen, vad skulle dom göra? Låta tyskarna passera? "Välkomna..."
Murvel48
2017-12-25
Lite väl tamt berättat - men förmodligen realistiskt. Stark tvåa.
TimBuckley
2017-12-24
(rek 3a) Några enstaka timmars krig har alltså den danska filmindustrin att leka med så här snart 78 år sedan det begav sig. Men känner att de har lekt ihop en ganska stabil film. Kort, okomplicerad, gedigen och lite endimensionell. Men fortfarande lite tilldragande. 3a.