3.6

Guido arbetar som filmregissör och medan han försöker hitta uppslag för nya filmer, kommer han att tänka på de kvinnor i sitt liv som han har älskat, men lämnat...

Originaltitel
Alternativ titel 8 1/2, Eight and a Half, Otto e mezzo
Regissör Federico Fellini
Manus Federico Fellini, Ennio Flaiano, Tullio Pinelli, Brunello Rondi
Genre Drama, Fantasy, 60-tal
Skådespelare Marcello Mastroianni, Claudia Cardinale, Rossella Falk, Guido Alberti, Anouk Aimée, Sandra Milo, Mario Conocchia, Barbara Steele, Madeleine Lebeau, Caterina Boratto, Eddra Gale, Cesarino Miceli Picardi, Jean Rougeul, Mario Pisu, Mino Doro

Skapad 2019-12-15 av Morayeel
Så lider filmen mot sitt slut, och vi frågar oss: Var befinner vi oss egentligen? I Guidos verklighet? Eller i hans fantasi? Eller kanske i Fellinis fantasi? Är det Fellinis film eller Guidos fil...   Läs mer »

fisk0
2023-08-25
Får väl hålla med om att inledningen och avslutningen är filmens höjdpunkter, tillsammans med några fantastiska tidshopp och scenövergångar. Det självbiografiska dramat däremot är verkligen inte särskilt intressant, de negativa kommentarerna från kritikern är rätt träffande ibland, men det är en långdragen historia med massor av karaktärer som pratar i mun på varandra och vars relation till varandra inte känns nämnvärt spännande att nysta upp. Ska ändå bli intressant att se om Fellinis filmer igen, för det fanns ett par jag verkligen tyckte om för tjugo år sedan som jag undrar om jag kommer uppskatta lika mycket idag, för i grunden har jag haft samma problem med de filmer jag sett om på senare år, samtidigt som det filmtekniska hantverket ibland är bländande vackert. En trea kan den få.
quelnightmare
2021-06-22
Ny utgåva för denna ikoniska fantasmagoria som passar bäst på duk.
ZoIX
2021-03-07
Det börjar ju så lovande med ljudeffekterna, en utblick över Roms gator och ballongscenen. Men sen faller det och ligger och är lite ljummet i över två timmar. Slutet är också bra dock. Fruktansvärt överskattad. Vill man ha den där drömkänslan rekommenderar jag Likbrännaren (1969).
Asmorod
2017-10-19
Hur bra och viktiga vissa filmer än må vara så finns det fan gränser för hur tråkiga de får vara!
2016-10-28
Klassiker och mästerverk! En av tidernas bästa filmer, alla kategorier!
gjoob
2016-07-30
Har en av världens bästa slutscener. Vägen dit håller inte alltid lika hög klass, men det är ändå den bästa Fellini jag har sett.
the-godfather
2016-03-18
Detta är inte en film för alla, det är det verkligen inte. Har haft denna i min filmsamling ett bra tag nu, har varigt lite tveksam på denna. Men ikväll så tog nyfikenheten över och man satte sig och såg 8½. Bara titeln väckte intresse hos mig, vad kunde hända i en film som hette 8½? Svaret jag var inte det jag trodde, verkligen inte det jag trodde. Efter halva filmen så insåg jag att detta är inte en film för alla, men var den för mig? som svar på den frågan så skulle jag ha sagt ett blankt nej i vanliga fall. För denna är inte min typ utav film, men ändå så tilltalade den mig på ett märkligt sätt. När den slutar så måste man ta ett djupt andetag och bearbeta intrycken, för det är många intryck. Sammanfattat så kan jag säga att denna film är något unikt, iallafall enligt mig. Detta säger jag inte för att vara en i mängden utan för att den påverkade mig grovt och precist på samma gång. Slutsvamlat! Den är något av det mest unika jag sett och därför förtjänar den en femma eller kanske mer?

2016-03-07
Den tog ju aldrig slut! Denne var långtråkig och oengareande. Men det finns ju alltid personer som måste känna seg lite bättre och viktigare än andra, sk förståsipåare. De älskar ju såklart denna filmen. Bra hantverk dock. -2.
Spidde
2016-02-23
Jag avvaktade länge med att se den här filmen och såg ett gäng av Fellinis andra filmer först, vilket jag tror var ett smart drag, det här är ingen bra ingång för såna som mig som är vana vid mer konventionell film. Rekommenderar istället att man börjar med suveräna Cabirias nätter och La strada. 8 1/2 är mer av en konstfilm än ett klassiskt drama. Fellini tar lååång tid på sig att berätta och många av scenerna är väldigt utdragna med många konstnärliga inslag. Är man beredd på det kan man ändå få ut något ur filmen. Den är väldigt snygg och vissa av sekvenserna är bra och fascinerande, dock är helheten lite väl långsam och seg i förhållande till innehållet. Som en modern filmtittare känns det här väldigt främmande mot allt man ser idag, även när det gäller mer konstnärlig film, det här är helt väsensskilt och tillhör en förlorad tid. Jag tror att jag hade högre tolerans för filmen eftersom jag storgillat några av Fellinis andra filmer. Det är kul att ha sett den men nu när det är gjort är det inget jag vill göra igen.
2015-10-10
Banalt om relationer och dålig kommunikation blir inte bättre för att det bitvis görs makalöst snyggt. Jag känner mig inte helt negativ till filmen inledningsvis och det är flera scener som är otroligt snygga och stämningsfulla. Men vartåt det lider blir det bara tråkigare och tråkigare och intresset är helt obefintligt. Hade den varit en halvtimme kortare hade den fått en tvåa för dom snygga scenerna och det säregna berättandet. Men nu är den så långtråkig att det blir en stark etta.