2.3

6:e dagen

Filmen utspelas i en nära framtid där boskap, fisk och till och med husdjuren lätt kan klonas. Det finns bara en regel - det är förbjudet att klona människor. Det är åtminstone vad Adam Gibson tror när han en dag kommer hem från jobbet och upptäcker att en klon har tagit hans plats. Gibson blir inte bara bestulen på sin identitet och familj, han måste också försöka rädda sig undan människorna som har klonat honom. De är beredda att döda för att deras hemlighet ska bevaras.

Originaltitel The 6th Day
Regissör Roger Spottiswoode
Manus Cormac Wibberley, Marianne Wibberley
Genre Action, Thriller, Science Fiction, 2000-tal
Skådespelare Robert Duvall, Arnold Schwarzenegger, Michael Rooker, Michael Rapaport, Sarah Wynter, Wendy Crewson, Tony Goldwyn, Terry Crews, Rodney Rowland, Colin Cunningham, Steve Bacic, Don S Davis

Skapad 2019-10-27 av Kiril
Inom en snar framtid kommer tekniken ha fortsatt åt det håll den nu är på väg. Man kommer kunna ha virtuella flickvänner och kloning kommer vara industriellt genomförbart. Dolly var bara börja...   Läs mer »

stenemo
2014-03-29
I really liked the [dys/u]-topia in this one. Although the movie itself had some very bad issues with the plot that they should have been able to avoid. Quite entertaining
LTT86
2014-01-12
Har vi inte redan en film där Arnold pratar med sig själv?
2013-10-23
Stabil Arnold-underhållning. Arnold är kanske inte i toppform här, men han är alltid härlig och han har tilldelats en del roliga repliker. Han är dessutom uppbackad av ett ganska skönt gäng birollsskådisar. En intressant story får vi också, och den håller faktiskt ihop ganska bra, och den framtidsvärld man målar upp bjuder även på en del kul detaljer. Lite oinspirerat genomfört är det kanske, det får medges, men annars tycker jag att den här rullen gör jobbet
2013-10-20
Arnold är en naturbegåvning och det är det som gör mycket av underhållningen och humorn, sedan är temat också bra om än lite svårt att hålla reda på alla vändningar. Några goda skratt och bra underhållning, det räcker långt, sedan kan man lägga in att handlingen faktiskt skulle kunna inträffa, kanske redan har gjort, vem vet?
mikj
2013-06-25
Helt otrolig film! Börjar sådär, men blir bara bättre och bättre!
dafreakish
2012-11-27
Kan ändå se poängen i en annars nästan helt misslyckad film då idén är rätt hygglig och första halvan helt okej. Att Arnold är en stjärna är direkt förbluffande då han är osannolikt dålig, precis som vanligt, men Duvall räddar betyget med en stabil insats med lite hjärta.
2012-08-11
Rätt okej action ändå. Visst är den jättedålig ibland, men jag tröttnade aldrig på att glo på den. Duglig underhållning.
Xenox
2012-07-20
Dålig science fiction film.
ClintanTheKing
2012-07-15
Det kan lätt bli rörigt och kladdigt om man inte hänger med i svängarna (vilket jag hade svårt att göra). Men filmen är rätt bra gjord framtidsmässigt om man säger så, inte helt realistisk dock. Svag trea blir betyget.
DashX
2012-01-07
Men vad? Varför klonades han in the first place? Jag fattar inte. Skicka gärna ett meddelande den som vet.